Rivotril v těhotenství
Hope89
Dobrý den,
již jsem tady v minulosti psal a své závislosti na benzodiazepinech jsem se úspěšně zbavil, tak děkuji za rady a vaše služby :) . Nyní bych se chtěl poradit ohledně kamarádky, která nedávno zjistila, že je těhotná ( v 5 týdnu těhotenství a užívá dlouhodobě asi 3 roky Rivotril v dávce okolo 1mg denně. Jaký vliv má na plod a co teď v tomto případě dělat, aby miminko nebylo ohroženo? Bohužel nemá psychiatra a kde by se eventuelně mohla obrátit? Ptám se jelikož předpokladám, že Rivotril v těhotenství asi není nejlepší volbou... pokud se tedy nepletu. Ještě dodám, že primárně užívá Rivotril kvůli úzkosti a motání hlavy. Chce Rivotril vysadil co možná nejrychleji a vím, že benzodiazepiny všeobecně se musí vysazovat velmi pozvolna, tak ať si nějak tímto neublíží. Děkuji předem za odpověď.

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den.
Rivotril v těhotenství není úplně ideální, ale je nutné posuzovat riziko a přínos s ohledem jak na matku, tak dítě. Pokud by vysazení Rivotrilu byl pro matku veliký stres, případně by hrozila dekompenzace stavu např. ve smyslu nárustu úzkostí, deprese, sebepoškozování, tak se rozhodujeme radši Rivotril nechat. Špatný psychický stav matky působí na nenarozené dítě negativně. Snažíme se většinou redukovat dávku, když to jde. To znamená, že Vaší kamarádce se nemusí podařit úplně vysadit Rivotril, ale když omezí například na 0,5mg denně, tak i to je výhra. Je nutné, aby v porodnici byli informováni, že užívá Rivotril, aby se po porodu dohlídlo na dítě, jestli je v pořádku. Při 0,5mg denně většinou děti po porodu nemívají obtíže. Při vysokých dávkách je riziko rozvoje abstinenčního syndromu u dítětě, hrozí útlum dechového centra a další komplikace. Samozřejmě ideální by bylo, kdyby se Vaší kamarádce povedlo postupně do porodu Rivotril vysadit. Času má na to ještě dost. Strategie vysazování benzodiazepinů je taková, že se snižuje postupně dávka až se dostaneme na nulu. Určitě nedoporučuju vysadit Rivotril najednou! Na detoxu jsme s pacientami vytvořili tabulku vysazování, kde si naplánovali, jak budou postupně vysazovat. Na jednu stranu si napíšete datumy a k tomu si určíte dávku. Například si řeknu, že začnu snižovat 1.8. Takže k 1.8. si napíšu 1-1-1 0,5mg tbl. Pak je dobré si nechat alespoň 2-3 dny, než se ubere Rivotril, někdy je potřeba snižovat pomaleji, až po týdnu. Takže např. k 4.8. si naplánuju 1-1/2-1 0,5mg tbl. Opět se pár dní nebo týden počká a uberu další půl tbl, t.j. 1/2-1/2-1. Pokračuju dál, budu mít 1/2-1/2-1/2. Pak můžu dál snižovat buď o půl tbl., nebo o čtvrt tbl., záleží, jak bude snižování tolerovat. Říká se, že nejhorší je vysazení ty poslední dávky. Často lidi užívají čtvrt tbl. 0,5mg Rivotrilu a nejsou schopni ten poslední kousek vysadit, i když jde o zanedbatelnou dávku. Protože tam už často hraje roli psychika a obavy a úzkost z toho, že najednou nebudu mít vůbec žádný Rivotril. Doporučuju si rozepsat - naplánovat vysazování, není nutné spěchat, klidně to může trvat 2 nebo 3 měsíce. Taky by bylo vhodné najít psychiatra, který má zkušenosti s léčbou závislosti nebo pracoval na detoxu a ví, jak vysazovat BZD. Psychiatr kromě vysazení dokáže poradit nebo na přechodnou dobu, když bude potřeba, nasadit jiné léky, které v těhotenství neškodí a zmírňují úzkost nebo upravují spánek.
S pozdravem,
VP