Etický problém
Káčko
Dobrý den, chtěli bychom se vás zeptat, zda může kontaktní centrum udělat něco ve věci, kdy se opakovaně dozvídáme o předepisování léků, které klienti žádají, od obvodního lékaře???? Tuto etickou záležitost jsme probírali v rámci supervize a nebyli jsme schopní udělat jednoznačný závěr. Jde o to, že obvodní lékař (jehož jméno známe) předepisuje některým našim klientům, kteří jsou u něj zaregistrováni, nejrůznější preparáty, o které si požádají, včetně Dolsinu a Morfinu. Klienti si přinášejí veliká balení léků, které následně v šíleném množství konzumují. Samozřejmě ne vždy to dopadá dobře a klienti jsou někdy i následně hospitalizováni. Sám lékař zřejmě ví, o jaké klienty se jedná, avšak vždy vyhoví. Ptáme se tedy, je-li vůbec možné, aby K-centrum takový problém řešilo a zveřejňovalo?? V případě, že ano, jakou cestou postupovat? Děkujeme za odpověď. S pozdravem pracovníci K-centra Litoměřice.

Odpověděl: Jakub Minařík
Je otázka, proč to ten lékař dělá. Může to být snaha pomoci svým pacientům, třeba tím, že se je snaží substituovat při jejich primární dg. kterou je drogová závislost. Pak je možná jeho postup jen ne úplně šťastným pokusem jak se s tím vypořádat. Ale může to být i jinak. Znáte jméno toho lékaře. Zná jej také někdo z vás osobně? Možná bych se pokusil tuhle situaci řešit nějakým kompromisem. Nevím jak by to fungovalo, ale možná, kdybyste jej oslovili s nabídkou k nějaké spolupráci - mohl by na to slyšet a mohli byste mu pomoci problematice lépe porozumět a preskribci upravit tak, aby byla lege artis. Protože, pokud bude závislým na opiátech předepisovat subutex s podmínkou, že budou někam docházet do terapie, která nemusí směřovat k abstinenci, ale třeba k lepšímu sociálnímu fungování může to být cesta, která přinese uspokojení oběma stranám a komplikace, které vycházejí z jeho preskribce zmizí. A navíc to může být někdo, ke komu můžete kohokoliv poslat a on jej neodmítne a ošetří. Já neznám situaci a nevím, jestli tohle je smysluplné řešení, ale možná by stálo za to se o něco takového pokusit. :-) Kliedně o tom můžeme diskutovat dál, pokud budete mít zájem. :-)