Změna chování
MK
Dobrý den,
obracím se na Vás s prosbou o radu, jak postupovat v situaci, do které jsme se nyní dostali. Máme známou paní sousedku (90 let), která žila sama v malém bytě. Před několika měsíci se k ní nastěhoval syn (cca 55 let ), který se v posledních měsících opravdu hodně změnil - je agresivní a sprostý vůči okolí, nadává náhodným lidem a maminku ponižuje. Je zřejmé, že je stále pod vlivem alkoholu, ale nechce si to připustit. Často zde zasahuje městská policie pro rušení nočního klidu - ale pán dokáže velice rychle změnit své vystupování, před policisty je klidný a slušný. Tato situace se stupňuje a my bychom chtěli pomoci hlavně staré paní. Ale nevíme jaké máme možnosti dostat jejího syny na nějaké léčení
Předem děkuji za odpověď

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den.
Je od Vás moc hezké, že máte o paní sousedku zájem a není Vám její situace lhostejná.
Bohužel, léčba závislosti je léčba dobrovolná, je tedy potřeba souhlas dané osoby. Proto se obávám, že moc možností, jak dostat syna sousedky na léčbu, nemáte.
Jak jsem zmínila v úvodu, léčba závislosti je především záležitostí dobrovolnou, jelikož je založena na motivaci a především spolupráci, dotyčné osoby. S nedobrovolnou hospitalizací se to má tak, že pokud je konzumující osoba v ohrožení zdraví či života (nebo ohrožuje okolí), lze zavolat záchranný systém. Tato osoba je pak převezena na psychiatrii, kde trvá pobyt tak dlouho, dokud akutní stav neodezní. Nejedná se tedy o klasickou léčbu závislosti, s tou by musel dotyčný souhlasit. V případě, že lékaři usoudí závažnost a stav se hospitalizovaného nelepší, mohou lékaři požádat o soud o prodloužení hospitalizace. V těchto případech se však téměř vždy jedná o situace, kdy je s diagnózou závislosti přítomna ještě další závažná psychiatrická diagnóza. Další možnost jsou tvz. ,,ochranné léčby", které bývají nařízené soudem v rámci rozsudku v trestním řízení. To jsou, ale případy, kdy závislá osoba opakovaně v souvislosti se svou závislostí páchá trestnou činnost. Po té soud může nařídit, ale není to pravidlo - ochranné léčení.
Umím si představit, že je to pro Vás náročné. Asi vidíte, že paní sousedka žije v nedobrých podmínkách, její syn zjevně potřebuje pomoci, přitom on své problémy nevidí. Možnosti nedobrovolné léčby jsou dosti omezené, a to především z toho důvodu, že pokud dotyčná závislá osoba se sama léčit nechce, málo kdy to splní účel a vede k trvalé abstinenci. Jak jsem již zmínila výše, léčba závislosti je založena především na motivaci, spolupráci a ochotě měnit své zažité vzorce chování. Proto je dobrovolný vstup nezbytný.
Neumím odhadnout, jak na tom paní sousedka je, zda je možné s ní na toto téma komunikovat, zda je schopna pohybu a byla by třeba ochotná někam zajít, zda má nějaké zdravotní omezení, zda si vůbec tuto situaci uvědomuje (?). Případně zda by stála o to, aby ji třeba nějaký terénní pracovník navštívil (?)...
NÁSILÍ A SVĚDEK - informace
Zákon uvádí dva trestné činy - Týrání svěřené osoby § 198 zákon č. 40/2009 Sb. a Týrání osoby žijící ve společném obydlí § 199 zákon č. 40/2009 Sb., policie uplatňuje institut tzv. vykázání, kdy je násilník vykázán z obydlí.
Kromě jiného každý občan je povinen upozornit na možné násilí, přesto je většina lidí pohodlných, nechtějí mít starosti a komplikace. Mohou se však obrátit písemně nebo osobně na sociální odbor nebo na orgány činné v trestním řízení - policie nebo státní zastupitelství.
V mnoha případech týraná osoba nebude chtít, aby došlo k právnímu postihu, pokud je agresorem člen rodiny, některé oběti ani nechtějí vnímat chování agresora jako týrání, a navíc se obávají, pokud by byl agresor stíhán, že budou muset do ústavního zařízení. Oběť se (a mnohdy právem) obává, že se agresor stane ještě nebezpečnější v případě, když zjistí, že vztah s obětí musí ukončit.
Pokud chce případ týrání seniora ohlásit a prošetřit osoba, která si není jista celou situací, může se obrátit na sociální odbor, tím nemusí být její jméno uvedeno.
OBRANA STARŠÍCH LIDÍ KAM SE OBRÁTIT O POMOC
Policie ČR 158
Městská policie 156
Záchranná služba 155
IZS 112
DONA - nonstop  251 511 313
RIAPS - nonstop  222 580 697
ELPIDA  bezplatná linka po-pá od 8 do 20h - 800 200 007
Senior telefon - nonstop linka 800 157 157
Specializovaná poradenská centra
ŽIVOT 90 222 333 500
SOS centrum Diakonie ČCE  222 514 040
Česká alzheimerovská společnost    283 880 346
Pokud budete mít chuť, můžete nám napsat, jak se vše dál vyvíjí. Každopádně držíme palce a přejeme dostatek sil všem zúčastněným.
S pozdravem, MK