vztah s drogově závislým
123M
Před rokem jsem potkala inteligentího kluka,s výborným všeobecným přehledem, doslova mě fascinoval. Sám se přiznal, že asi 10 let užívá metamfetaminy. Ne žilně. Chodí do práce, platí hypotéku, drogy si sežene na víkend. Tvrdí, že hnusným obdobím si již prošel, nyní to má pod konrolou. Když bude chtít, nevezme si (opravdu se střídají kratší abstinenční období). Je mu 35.
Zajímá mne dopad na osobnost? Jeví se iQ nadprůměr..chování bez známek patologie..(nepoznám, ani, když vím, že si dá)
Tolerovat nebo ne?
Dlouhodobá perspektiva víkendového uživatele?
Zatím je relativně mladý, časem ho to dožene? Ukončit vztah nebo se naučit toto tolerovat? díky

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, 123M,
ptáte se, jaká je dlouhodobá perspektiva uživatele pervitinu, jestli ho užívání pervitinu časem dožene, jestli s ním vztah ukončit, nebo se naučit užívání pervitinu tolerovat. Píšete o něm, že je mu 35 let, o víkendech užívá pervitin, vy byste to na něm nepoznala, pracuje, má podle vás vyšší IQ. Nevím, jak dlouho a dobře se znáte. Vím jen to, co jste napsala do dotazu.
Nedokážu vám poradit, zda s přítelem udržovat vztah, nebo ho ukončit, takové rozhodnutí je jen na vás.
A ohledně perspektivy jsem na tom stejně, nedokážu věštit budoucnoct.
Mohu vám pouze říct, jaká je má zkušenost z praxe, případně jakou zkušenost slýchám z praxe svých kolegů. Ta bohužel naznačuje, že pokud přítel užíval nějakou dobu hodně intenzivně (tj. téměř denně), dá se čekat, že se potíže vrátí. Možná má teď užívání pod kontrolou, ale pokud nedochází do terapie, na poradenství, neřeší to, co ho do drog původně dostalo, nejspíš se bude situace opakovat, nebo se potíže v nějaké obměně vrátí. Často to bývá v momentech, které jsou emočně náročné, ve stresu.
Výjimečně se setkám s někým, kdo dokázal drogy zcela vysadit i bez léčby nebo nějaké vnější podpory. Často jsou to ale lidé, kteří neužívali denně. Vždy pracovali, mají v zásadě dobré zázemí.
Nevím, jak otevřeně se o tomto s přítelem můžete bavit, ani jaké má představy o budoucnosti on. Plánuje v užívání pokračovat? Chce, aby mu jeho partnerka drogy tolerovala? Dokáže otevřeně mluvit o tom, co ho na drogách přitahuje? Má užívání skutečně pod kontrolou - tzn. dokázal by na dva měsíce přestat - myslím skutečně, né to jen říct? Umíte si vy sama představit, že byste s někým takovým žila, měla děti? Bude je pod vlivem vychovávat, hlídat, vozit do školy? Vy na něm vliv drog nyní nepoznáte, ale možná jste teď zamilovaná a zrovna nic až tak vidět nechcete, nebo téměř nemůžete (hormony dokáží hodně). Nebylo by tedy lepší dát si na začátek čas se trochu více poznat, držet si odstup a zjistit, jak by to vypadalo v momentě, které budou nějak náročnější nebo konfliktní?
Kde jsou ve vztahu hranice, které už byste nebyla ochotná porušit? Jste skutečně ochotná tolerovat partnerovi užívání drog? Co ještě byste byla ochotná akceptovat? A co už ne? A nemusí jít jen o drogy -může jít o čas, který s vámi bude trávit, jak ho budete trávit, kam se budou investovat peníze, spolehlivost apod. Zkuste si na tyhle otázky poctivě odpovědět, možná vám pak bude jasnější, co dál. Rozhodnutí je na vás, tak držím palce.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.