Subutex
Tazatel
Dobrý den, chtěl bych se zeptat ohledně dlouhodobého užívání subutexu na toto, pokud člověk užívá subutex přes 10 let denně, tak jak se užívat má, tedy tabletou pod jazyk a na předpis, co všechno může dlouhodobé užívání způsobit z hlediska ve smyslu fyziologických změn, změn psychiky, pochopitelně kromě závislosti na buprenorfinu. (takový kuřák cigaret je také závislý na nikotinu, ale s kouřením jsou spojeny další zdravotní problémy, které si člověk může kouřením způsobit.) Jak je to v případě dlouhodobého užívání subutexu, je jediný zdravotní problém vybudovaná závislost na buprenorfinu? Dekuji za odpověď.

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den.
Opiáty patří mezi nejvíc šetrné látky k lidskému organismu. Nejsou prokázány karcinogenní účinky (jako například u tabáku), nedochází k poškozování nervové soustavy například ve smyslu poruch paměti, demencí (jako u alkoholu nebo benzodiazepinů). Opiáty nevyvolávají toxické psychózy, které známe u pervitinu nebo u marihuany, nezvyšují riziko vzniku onemocnění schizofrenního okruhu či maniodepresivní psychózy. Opravdu největší problém je rozvoj závislosti, jak fyzické, tak psychické. K rozvoji psychické závislosti nemusí dojít u všech uživatelů opiátů, často k ní nedochází u lidí, kterým byly opiáty nasazeny z důvodu mírnění bolesti. K fyzické závislosti dochází vždy při pravidelném a dlouhodobém užívání opiátů, to znamená, že při náhlém vysazení se objeví typické odvykací příznaky. Je známo, že na substituci jsou klienti schopni normálně fungovat a vést kvalitní život včetně docházení do zaměstnání, fungujícího rodinného a společenského života. Stejně jako pacienti, kteří užívají opiáty dlouhodobě vrámci léčby bolesti a jsou zařazeni v běžném životě.
S pozdravem,
VP