Problém se synem
Ruda
Mám zatím neověřené podezření na braní drog u mého syna. Včera se vrátil pozdě večer s rozřířenými panenkami obou očí. delší dobu sleduji výrazné změny v chování, které jsem zatím přikládal právě probíhajícímu rozvodu. Jak bych mohl podezření vyvrátit, popř. potvrdit? Jsme z Brna. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, příznaky, které popisujete opravdu mohou být známkou braní drog, ale také samozřejmě nemusí. Nevím přesně o jaké změny chování se jedná, ale rozvod je velká rána a může způsobit různé proměny chování. Je ale určitě správné, že zvažujete i riziko drog. Teď by bylo určitě třeba se se synem o tom hlavně bavit. Ne nijak útočně nebo autoritativně, ale spíš vyjádřit svou starost nad změnami v jeho chování a obavy z drog. Uvidíte, jak na to bude reagovat. I když by vše zapřel, myslím, že své dítě znáte natolik, abyste poznal, jak moc jste uhodil hřebíček na hlavičku. Mluvili jste spolu někdy o rizikách drog? Věnujete mu teď dostatek času, když je v tak složité situaci, jako je Váš rozvod? K problému drog je vždy nejdřív cesta přes rozhovor. Pak samozřejmě existují i jiné metody, jak zjistit, jestli syn něco bere nebo ne, například testy z moči. Ale je otázka, co Vám takový test řekne (že syn nic neměl nanejvýš v posledních 14 dnech) a jak moc to naruší vaši vzájemnou důvěru. Co byste si s výsledky počal? Nepíšete, kolik synovi je, ani žádné další podrobnosti, z toho se také může mnoho odvíjet... jaké jsou vaše dohoddy ohledně příchodů domů a trávení volného času, jak je dodržuje...? Zkuste když tak napsat něco víc, ale myslím opravdu, že upřímným rozhovorem nic nikdy nezkazíte. Pokud byste chtěl o situaci mluvit s někým osobně nebo po telefonu, můžete se obrátit na Centrum primární prevence v Brně, tel. 548 526 802, nebo na nadaci Podané ruce, tel. 543 249 343. Přeji Vám, ať všechno dobře dopadne, a Vaše předpovědi se nevyplní.