THC na letištní kontrole
Andy
Dobrý den, v neděli letím s kamarádem na dovolenou a často užíváme mariuhanu , teď to trošku kvůli tomu omezujeme, ale stejně by mě zajímalo jaká je šance že nám dají testy a jaké? Jak můžu zapříčinit tomu aby to zjistili že ji užíváme? Nic nepašujeme jen máme strach z tohodle. Děkuju

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
jestli tomu dobře rozumím, ptáte se na to, jestli by se mohlo stát, že by vás na letišti kontrolovali, resp. zjišťovali pomocí testů, jestli užíváte marihuanu, je to tak? Nejde vám o to, že byste si chtěli marihuanu brát na cestu s sebou, pašovat ji, ale o to, abyste neměli problém při případných testech na drogy s tím, že by byl test reaktivní, je to tak? Cestujete do nějaké země, která tyto testy od návštěvníků vyžaduje, nebo co vás vede k doměnce, že vás na letišti budou před nástupem do letadla na drogy testovat? Popravdě řečeno, slyším o tom poprvé. Ano, v rámci bezpečnostní kontroly se sleduje přeprava drog, na léky musíte mít povolení, ale že by někoho jen tak testovali na užíváním marihuany?
Dívala jsem se  informace o bezpečnostní kontrole na Letišti Václava Havla ... nic takového jako testy na drogy tam skutečně nenajdete - zde. Abych si tuto informaci ověřila, volala jsem na linku pro cestující a bylo mi řečeno, že o něčem takovém slyší poprvé. Snad vás tedy uklidní alespoň tato informace.
Při silniční kontrole dělá policie tzv. screeningové, tj. orientační, testy - ty jsou podle látky prováděné nejčastěji ze slin nebo z dechu (klasicky alkohol). V lékárnách jsou k dostání i testy z moči. Jejich výsledek však nelze brát jako platný do doby, dokud ho nepotvrdí tzv. testy konfirmační, tj. laboratorní, které se dělají z moči či krve a dokáží přesně stanovit hladinu látek v těle, na základě nich lze určit množstí a dobu užití látky, a na základě výsledků se také posuzuje, jestli byl řidič v době řízení pod vlivem návykové látky. Pokud řidič k užití v momentě kontroly přizná, nejsou konfirmační testy potřeba, z doznání se většinou vyvodí řízení pod vlivem; stejně tak je řidič posuzován pokud se podrobit testům odmítne.
Naše poradna neradí, jak výsledky testů podvést nebo obejít. Nicméně pokud pár dní před odletem nebudete hulit, velmi pravděpobně by výsledky konfirmačních testů prokázaly, že nejste pod vlivem, byť by screeningové testy byly reaktivní.
Stačí takto? Případně napište víc o tom, proč se testů obáváte, odkud máte informace o testování apod. Ráda si rozšířím obzory a pokusím se dohledat přesnější informace.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.