maminka -zacatecnik
HanaL
Dekuji za zodpovrzeny dotaz ohledne koule.Dale bych se zeptala,jakym testem bych mohla zjistit zdali dcera neco bere?Kde se to da koupit v CR?Jsem v USA,doma je hodny a benevolentni tatka.Mam podezdreni ze jsem neco prehledla a podcenila (skola-spousta absenci,nezvladnuti uciva s podminkou vyhozeni,utrata velkych castek penez o nichz neni prehled,jediny konicek-techno party a lidi kolem nej,).Navic mam podezdreni i u druhe dcery (14) ze jiz take neco dostala "darem" od teto starsi.Tatku jsem poprosila o zablokovani konta a pozorovani zmen.VUbec mi neveril.Jak se mam zeptat, aby me nelhala,jak zjistit jak na tom je?Co bere? Muzete mi nejak poradit?Myslim, ze nebere uz jenom tu extazi,ze?Dekuji,urcite i zavolam o radu.H.

Odpověděl:
Dobrý den, píšete, že máte podezření, že jste něco přehlédla nebo podcenila. Myslím si, že je důležité, že o těch věcech víte a že si je dáváte alespoň zpětně dohromady. To, že je to až po nějakém čase, není nic neobvyklého a nemusíte si za to dávat vinu. Teď je ale otázka, co tedy s tím. Testy na drogy existují a je možné je dostat v ČR, ale ráda bych, ještě než vám dám kontakty, "nadhodila" pár otázek pro Vás. V první řadě si zkuste zodpovědět otázku, co by pro Vás znamenal výsledek těch testů? A to ať pozitivní nebo negativní. Test samotný, pokud vyjde negativně, Vám zaručí pouze to, že Vaše dcera neměla v posledních dnech (max.7, u THC 30 dní) nějakou drogu. Nic víc, nic míň. A dále, co by pro Vás znamenal pozitivní výsledek? Pokud by tak vyšel, a Vaše dcera by případně měla problém s drogami, ale nehodlala s tím sama nic dělat, jakkoliv je to nepříjemné - Vy s tím bohužel nic nezmůžete. Naopak mě napadá, že byste si celým testováním mohla zavřít dveře důvěry, se kterou byste mohla uspět u Vaší dcery asi nejvíc. Zkuste si představit, jak byste se cítila, kdyby Vás někdo chtěl testovat. A jak by se asi cítila Vaše dcera v tomto případě? Je pravda, že absence ve škole, podmínka vyhození nebo útrata větších částek peněz a zúžený výběr koníčků na techno party, bývají často průvodními jevy nějakého užívání drog. Navíc máte ještě pocit ohrožení i Vaší druhé dcery. To rozhodně není jednoduchá situace. Píšete, že jste se pokoušela mluvit o tom s manželem (nebo Vaším otcem? - možná jsem to správně nepochopila), ale že Vám nevěřil. Zkuste to ještě jednou a třeba důrazněji. Mám pocit, že Vaše obavy mohou být oprávněné. Já osobně považuji za nejdůležitější, že si o tom chcete promluvit s dcerou. Jestli Vám bude nebo nebude lhát je těžké zaručit, záleží třeba i na tom, jak otevřený a upřímný byl váš vztah dosud. Když budete s dcerou mluvit, měla by z Vás cítit, že to, že o ní máte starost není pro ni ohrožující, že to myslíte dobře. Výsledkem by měly být jasně stanovená pravidla, na kterých se SPOLU dohodnete tak, aby s tím souhlasily obě strany. Pokud by se do stanovování pravidel chtěl zapojit i taťka, tím lépe. Rozhodně by se však měl zapojit do jejich důsledného dodržování. Také by měly být předem stanoveny "postihy" za případné nedodržení těch pravidel. Pak je ale třeba být skutečně důslední! Nejlepší by skutečně bylo, kdybyste mohla k nám zavolat. Ale nechte si tohle projít hlavou, a pokud byste se skutečně rozhodla pro testování, tady jsou dva kontakty: Elisabeth Pharmacon, spol. s.r.o. Dynex Technologies spol. s.r.o. Botanická 33 Na Čihadle 32 602 00 Brno 160 00 Praha 6 tel: 541 238 815, 608 833 849, 776 592 604 tel: 224 313 375 www.elizabeth.cz office@dynex.cz, www.dynex.cz Nebo lékárny: Lékárna LUNA, A.Drabíkové 534, Praha 4 Lékárna U Kroftů, Heydukova 10, Praha 8 Krčská lékárna, Krčská 1079/59, Praha 4 Tak snad jsem Vám aspoň trochu odpověděla a držím Vám palce, s pozdravem, Eva G.