Po léčbě...
Asisi
Dcera se léčila v AT, teď je měsíc doma. Začátky trochu UF, teď se trochu zkonzolidovala. ALE pořád ČTE...JENOM...píši jí na každý den program...(který i sama chce-tedy různé dílčí práce), ale většinou to nevyplní, aspoň né zcela, i když to jsou malé úkoly. Jinak jsem jí "tuhle" testovala a byla čistá. Jenže mi to dělá hlavu! Čte obyčejně v noci, zhruba tak do dvou,tří, ale i do čtyř do rána..a pak spí do odpoledne (zkušenost z víkendů, jinak nevím-jsem v práci). Říká, že "je to náhrada za pervitin"... Kolikrát jsem jí domlouvala, ale reaguje velmi podrážděně....Mám se pokoušet s tím ještě něco dělat..? Připadá mi to "nezdravé"...nebo mám být ráda..že si našla tuhle záliubu a mám jí nechat "na pokoji", i když vlastně v podstatě není jinak ničím zaměstnaná..a to by drogoléčené přeci měli být- a to dost,aby prostě nedostala roupy nebo se nedostavili "chutě"???

Odpověděl: Martin Hulík
Po léčbě by mělo následovat doléčování - léčbou závislost nekončí (včetně takových těch záležitostí kolem, jako jsou potíže v komunikaci mezi dcerou a matkou) a následná péče může do značné míry předejít nepříjemnému zjištění, že to přes dobrou vůli všech zúčastněných nefunguje (tady mám na mysli především abstineci, spokojenost a stabilní životní styl). Nabízím pro vaší dceru kontakt v Doléčovacím centru SANANIM (jste-li z Prahy), tel. 284 826 844, kde jí můžeme nabídnout pomoc během rizikového období po léčbě. Zároveň zde funguje rodičovská skupina, kde byste mohla získat podporu a zkušenosti od ostatních rodičů, kteří sem docházejí. I mimo Prahu existují kvalitní doléčovací programy, můžet znovu napsat a my vám něco doporučíme. Ještě dvě poznámky na závěr: 1. chutě na drogy se vyskytují po léčbě zcela pravidelně a bylo by spíš neobvyklé, kdyby je vaše dcera neměla. V rámci doléčování se s nimi dá docela dobře pracovat. 2. testy na drogy jsou dvousečná zbraň. Rozumím vaší potřebě mít kontrolu a přehled, ale je třeba mít i jasno, co uděláte, pokud bude výsledek pozitivní. Nehledě na to, že nejsou všechny stejně spolehlivé (žádný test není 100% spolehlivý - to byste musela vzorek moči odvést do toxikologické laboratoře a zaplatit za něj poměrně vysokou částku). Falešně negativní výsledek je k ničemu a falešně pozitivní (i to se někdy stane) může napáchat spoustu škody.