Cut off drogovy test
Alert
Dobry den,
Zdravim Vas a obdivuji Vasi skvelou praci. Mam na Vas dotaz, ohledne drogoveho testu. V pripade, ze s dotycnou osobou, ktera souhlasi s testovanim v rámci duvery ve vztahu ( vim, ze to neni spravne reseni, ale v soucasne dobe, je to nastaveno takto + tato konktetni osoba, jde na adiktologicke cetrum resit svuj problem s uzivanim kokainu a chce ho resit, za coz jsem rad). Muj dotaz zni, kdyz je u drogoveho testu konkretne u kokainu dan cuff off 300ng/ml co to znamena cut off u drogovych testu napr nizsi hodnota?Je mozne, aby osoba uzivala kokain i pod touto hranici a nebo je tento limit u testu na drog nastaven tak, co je pod Cut off = nepuzil? Nebo cutt, je jakasi tolerance i na lidske chovani tela. U alkoholu za volamtem je 0. Cetl, jsem si zde na foru hodne veci, tak i vim, ze testy nic neresi, dulezite je, ze dana osoba chce problem resit a sam si budu muset zajit pro radu, jak aktivne pomahat a neuskodit sobe a uz jsem objednan. Dekuji za odpoved.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Alerte,
ráda slyším, že si uvědomujete rizika testování a jeho vlivu na důvěru. Vypadá to, že jste se s testovaným dohodli, přesto je zřejmé, že už nyní přemýšlíte o tom, co vám vlastně výsledky testů řeknou a co od nich naopak očekávat nemůžete. Výsledky vám totiž neřeknou, zda dotyčný drogu v minulosti užil. Vždy mapují jen nějakou dobu zpětně, vždy je možné je podvést, a pokud jde o testy screeningové, mohou být reaktivní i na celou skupinu látek a výsledek může být ovlivněný i jinými látkami. Takže pokud se testovaný chystá zajít do poradny a stejně tak i vy, pak jedině dobře. Pokud jde o testování není od věci mít poměrně jasná pravidla a dohody, co se bude dít "když...".
Testování na drogy je poměrně specifická disciplína, pokud jde o hodnotu CUT OFF, ocituji vám raději odpověď laboratoře ze stránek https://www.labtestsonline.cz/drogovy-screening.html:
"V testu se ověřuje přítomnost látek z jednotlivých skupin, kterými jsou například amfetaminy, benzodiazepiny, kanabinoidy, kokain, fencyklidin. Výsledek testu je v jednotlivých skupinách porovnáván s předem stanovenou hodnotou CUT-OFF. Výsledky s hodnotou ležící pod CUT-OFF jsou považovány za negativní. Výsledky s hodnotou ležící nad CUT-OFF jsou považovány za pozitivní a konfirmovány specifickou metodou. Během konfirmace se přesně identifikuje, která z látek dávající pozitivní výsledek při záchytovém vyšetření, je ve vzorku přítomna. K tomu se používají vysoce specifické a citlivé metody, jako například plynová chromatografie ve spojení s hmotnostní spektrometrií."
V zásadě to tedy znamená, že hodnoty pod CUT OFF jsou považovány za negativní, ale neznamenají automaticky, že dotyčný neužil. Většinou jsou hodnoty CUT OFF stanoveny tak, aby bylo zcela průkazné, že byl dotyčný pod vlivem a nebylo o tom pochyb. Tyto hodnoty se tedy mohou lišit třeba i mezi státy (str.11-14 prezentace Doc. Balíkové).
Je-li naměřená hodnota pod CUT OFF, může jít o případ, kdy dotyčný užil před delší dobou a hladina je natolik nízká, že ji lze považovat za negativní, protože už dotyčného nelze vnímat jako "člověka pod vlivem", případně že by takto nízká hladina mohla být dána i jinými vlivy. Ani ohledně alkoholu není tato hodnota 0, ale vyšší, nicméně do hodnoty CUT OFF je vyhodnocována jako kdyby dotyčný alkohol neužil ... buď ho užil před tak dlouhou dobou, že nyní by již nebyl považován za člověka pod vlivem alkoholu, nebo je tato hladina alkoholu v těle v zásadě "běžná" ... i v těle totiž vzniká alkohol, např. při trávení.
Snad je to teď srozumitelnější. Pro přesnější informace se můžete obrátit přímo na laboratoř, kde budou testy provádět a doptat se na podrobnosti.
Stačí takto? Kdyby bylo potřeba, znovu napište.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.