Léčení závislosti kratomem
Katie
Dobrý den, někde jsem četla, že kratom pomáhá zahnat chutě na pervitin.
Můj bývalý přítel a zároveň momentální nejbližší kamarád je závislý na pervitinu. Dá si třeba třikrát za týden, ale když už ne, minimálně hulí. Začíná si dávat i koule a nejspíš užívá i jiné drogy, ale nevím, jaké.
Na kratomu se prý utváří závislost podobně jako na trávě či na čokoládě.
Dá se to brát jako možnost, kterou by šla zničit jeho závislost? Jaká jsou rizika a nebezpečí?
Předem děkuji za odpověď, Katie.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Katie,
kratom je rostlinná droga a stejně jako u jakýchkoli jiných drog i na něm vzniká závislost. Nicméně závažnost takové závislosti se odvíjí od intenzity užívání - tedy od velikosti dávek a jejich frekvence. V České republice často lidé o závislosti na marihuaně nebo na čokoládě hovoří trochu s nadsázkou a nerada bych, abyste podobně vnímala užívání kratomu. Navíc jde o látku, která je zdravotně né zcela bezpečná ... zejména v případě nízkého tlaku, užívání antidepresiv, nebo potíží s játry, případně při kombinaci s jinými látkami nebo léky či alkoholem. Takže opatrně.
Máte pravdu v tom, že se někdy užívá k léčbě závislosti a to zejména na opiátech, resp. k překonání abstinenčních příznaků. Ale pokud dojde k tomu, že jím drogu nahradíte, příliš si nepomůžete. Při dávkách do 4g má kratom stimulační účinek, při vyšších spíše euforizující a tlumící (blíže k opiátům). Při vyšší frekvenci užívání než jednou za 1-3 týdny už výrazně rostou i zdravotní rizika. A vždy je rozumné se vyhnout kombinování této drogy s čímkoli dalším, včetně kofeinu, alkoholu, antidepresiv nebo i dalších bylin. Pokud jde o rizika a nebezpečí, posílám vám v textu další odkazy, kde najdete podrobnosti:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Mitragyna_speciosa
"Kratom byste neměli kombinovat s žádnými léky a látkami, především s těmi, které obsahují yohimbin, kokain, amfetamin a kofein. Kratom nelze kombinovat s léky na nervovou soustavu a s alkoholem. Další zakázanou kombinací je Kratom a inhibitory MAO - Syrská routa (Peganum harmala, Harmala), Banisteriopsis caapi (Ayahuasca), Mučenka pletní (Passioflora incarnata), Bujarník johimbe (Corynthe yohimbe) a s antidepresivy.
Kratom by neměly užívat těhotné a kojící ženy. Kratom může představovat zdravotní rizika pro osoby trpící nízkým tlakem (snižuje tlak).
Po požití Kratomu nikdy nepoužívejte těžkou techniku, neřiďte motorová vozidla a nevykonávejte žádnou jinou nebezpečnou činnost.
Podle zkušeností uživatelů není kratom návykový, pokud není konzumovaný příliš často a/nebo ve vysokých dávkách. Nedoporučujeme konzumovat kratom denně, případně jen po omezenou dobu 1-3 týdnů. Při dlouhodobějším intenzivním užívání 5 a více gramů denně může kratom představovat nepřiměřenou zátěž organizmu."
Kratom na erowid.org - v angličtině
Syndrom z vysazení, abstinenční příznaky u uživatelů kratomu v Malajsii - v angličtině; zda autoři popisují rozvoj fyzické závislosti spojený s abstinenčími příznaky v případě vysazení kratomu u uživatelů v Malajsii, kde je kratom relativně běžně dostupný
Závěrem - nevěřím příliš tomu, že je možné závislost na jedné látce zničit závislostí na látce jiné. V některých případech lidé popisují jednorázový zážitek na jiné droze než je jejich "původní", který jim otevřel oči a pomohl překonat závislost anějak s ní bojovat, vidět ji nově, pochopit, přijmout a moci se nově rozhodnout. Většinou to však byl začátek nějaké delší cesty změn, né doslova pouze jednorázová záležitost.
V souvislosti s kratomem se mi však takové informace dohledat nepodařilo.
Z toho, co píšete, se zdá, že váš bývalý přítel si v tuto chvíli experimentování s drogami užívá. Nezdá se, že by uvažoval o změně. Nebo se pletu? Píšete, že užívá pervitin a marihuanu a de facto je neustále pod vlivem drog, dokonce máte podezření, že drogy různě kombinuje a možná experimentuje i s dalšími. Možná je pro něj svět drog stále v něčem přitažlivý a dosud se ho nenasytil. Chápu, že pro vás jako bývalou přítelkyni a jeho kamarádku, které na něm stále záleží, pak může být těžké si takovou myšlenku připustit. Pokud ale přítel nebude změnu sám chtít, nezbývá vám moc možností, jak jeho rozhodnutí ovlivnit. Často kupodivu nejvíce pomůže právě to, že se vůči užívání drog ohradíte, jasně si nastavíte hranice a upřímně mluvíte o tom, co vidíte (jak vypadá, jak se chová, co se změnilo) a jak se cítíte (obavy, strach o něj, zranění). Není potřeba vydírat, vyhrožovat nebo dávat ultimáta, ale stačí jít příkladem. Tím, že se vyhnete zbytečným konfliktům a nevyžádaným radám si k sobě navzájem necháte otevřenou cestu. Nicméně nezapomínejte na sebe. Pokud jste byli partnery, může pro vás být udržování takového vztahu, kdy sledujete, jak se přítel ničí, velmi zraňující a vyčerpávající. Myslete na své psychické zdraví a bezpečí. Nikomu nepomůže, pokud se necháte jeho užíváním drog ničit i vy. Dopřát si nějakou pauzu, vlastní prostor, čas, může pomoci ne jen tomu, že si bývalý partner vážnost situace uvědomí, ale ve výsledku hlavně ochránit vás a vám pomoci získat odstup, nadhled a trochu klidu. Někdy v tomto směru pomůže mít někoho, s kým si můžete nezávazně o celé situaci promluvit. Máte někoho takového?
S pozdravem a přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.