Přibírání na váze po antidepresivech
Petr
Dobrý den,
pod ambulantním dohledem psychiatra vysazuji lék Rivotril, který momentálně beru v dávce 2x denně 1 mg (ráno a večer) a k tomu mi předepsal antidepresivum MIRZATEN ORO TAB 15MG jednu tabletu 2-3 hodiny před spaním.
V příbalovém letáku je napsané mimo jiné, že zvyšuje chut k jídlu.
Moje otázka zní, jestli se užíváním těchto antidepresiv dá účinně redukovat nárůst tělesné hmotnosti.
Děkuji.

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, Petře.
Jak jste již vyčetl v letáku, mirtazapin patří mezi antidepresiva, která mají tendenci chuť k jídlu (a případně tělesnou hmotnost) spíše zvyšovat. Neřekla bych tedy úplně, že by se prostřednictvím mirtazapinu dala tělesná hmotnost cíleně redukovat.
Na druhou stranu, jedná se o statistické údaje z většího počtu osob, které mirtazapin užívaly, a tyto nežádoucí účinky (zvýšený apetit a návazný nárůst hmotnosti) se objevily jen u části z nich (zvýšená chuť k jídlu u cca 17 % a nárůst hmotnosti nad 7 % původní hodnoty u 7,5 % osob). (Info z americké Food and Drug Administration, 2007.)
Užívání mirtazapinu tedy automaticky nemusí znamenat, že budete přibírat, ačkoli riziko oproti jiným antidepresivům je vyšší. Možná se ptáte, proč vám tedy psychiatr předepsal zrovna tento lék - důvodem může být jeho poměrně vysoká účinnost při léčbě deprese, jeho příznivé účinky na spánek či právě pozitivní vliv na snižování dávek benzodiazepinů (mezi které Rivotril patří).
Vždycky jde o to vyladit účinky žádoucí s nežádoucími tak, aby vy jste se cítil dobře. Pokud byste tedy na mirtazapinu (nechtěně) přibíral, je vždycky možné buď zkusit upravit režim (stravování, pohyb) nebo se poradit s psychiatrem o alternativní léčbě.
Pokud byste měl nějaké další otázky, určitě se ozvěte.
Držím palce s vysazováním a ať se vám daří!