Dotaznik u Psychiatra?
Kevbo
Sel jsem si po dlouhe dobe pro neco na spani k psychiatrovi (drogy neberu 11let krome zolpidemu na spani) a byl jsem sestrou prinucen vyplnit nejaky anonymni dotaznik. Pry je to nutne od 1.1.2019. Chtela vedet kde jsem se narodil, kde bydli a zadat moje incialy a par cisel z rodneho cisla. Otazky typu kdy poprve, jak casto co jsem vyzkousel a pak to tukala do nejake informacniho systemu. Co je na tom opravdu anonymniho nebo muzu dostat informace o co se jedna ?

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, Kevbo.
Nemůžu to říct s naprostou jistotou, ale mohl by to být dotazník pro Národní registr léčby uživatelů drog.
Stručný popis: "Národní registr léčby uživatelů drog je registrem zaměřeným na shromažďování údajů o pacientech při vstupu do a výstupu z léčby závislosti včetně kontaktních, poradenských a resocializačních programů pro uživatele drog, tj. shromažďování dat, jejich verifikace, ukládání, ochrana a zpracování. Tento registr poskytuje souhrnné údaje pro statistické přehledy jak na národní, tak i mezinárodní úrovni, dále pro epidemiologické studie a zdravotnický výzkum. Údaje budou použity při tvorbě protidrogové politiky a strategie ČR a v mezinárodním kontextu i v EU."
Něco o anonymitě a ochraně dat v registrech: "Záznamy v registrech neobsahují jméno, příjmení, adresu subjektu údajů (pacienta) a ani žádné detailní osobní charakteristiky."
"Individuální údaje z registrů nejsou veřejně přístupné. Údaje z registrů jsou poskytovány pouze v agregované podobě (např. za územní celky, za druhy zdravotnických zařízení, za skupiny diagnóz, za jednotlivé diagnózy). Pouze pro vědecké a výzkumné účely lze poskytnout neagregované anonymizované osobní údaje. Vyjma případů, kdy data registru jsou přímo využívána při poskytování zdravotní péče není důležitá identifikace osoby jako takové, ale to, zda nahlášené případy v registrech patří ke stejné osobě nebo k různým osobám. Bez identifikátoru osoby nelze zdrojová data do registru kontrolovatelně pořizovat, odstraňovat duplicitní hlášení, doplňovat časově i prostorově, čistit registr o zemřelé osoby a mít tak přesnější statistiky.
Ochrana dat ve zdravotních registrech je na vysoké úrovni. Přístup k individuálním údajům mají pouze pověření pracovníci správce a zpracovatele registrů a poskytovatelé zdravotních služeb. Mezi oprávněné osoby obecně nepatří úředníci státní správy, ti mají přístup pouze k agregovaným údajům a v žádném případě nemají přístup k individuálním osobním údajům. Většinu oprávněných pracovníků představují zdravotničtí pracovníci, kteří vkládají data do příslušného registru a ti vidí pouze „svoje vkládaná data". Počet dalších oprávněných pracovníků, kteří mají přístup ke všem datům určitého registru je striktně omezen na jednotlivce. Správce registru určuje přístupová práva oprávněných uživatelů, zabezpečuje provoz sítě pro sběr dat, zajišťuje informační technologie (HW, SW, komunikace), autentizaci, autorizaci a ochranu dat a jmenuje také správce databáze, tj. oprávněného pracovníka, který má přístup k datům registru a zodpovídá za jejich zpracování. Pouze správci databáze jsou přidělena jednoznačná a jedinečná přístupová práva k těmto datům a má plnou zodpovědnost za jejich ochranu.
Při zpracování osobních údajů v registrech, jejich ochraně a poskytování, správce registru a případně zpracovatel důsledně dodržuje zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů. Bezpečnost a ochrana údajů je stejné povahy jako v bankovním systému. Po uplynutí zákonem pevně stanovené lhůty dochází u jednotlivých registrů k anonymizaci údajů jednosměrným šifrovacím algoritmem."
Tyto a další informace najdete tu:
https://www.uzis.cz/registry-nzis/nrlud
https://www.uzis.cz/registry/narodni-zdravotni-registry
Údaje do registru je nutné zadávat při každém novém přihlášení do léčby či jiného programu.
Teoreticky by se mohlo ještě jednat o nějaký jiný anonymní dotazník např. pro potřeby konkrétního zařízení či potřeby supervize projektu, ale to už jen domýšlím.
Snad jsem na vaši otázku odpověděla.
Přeji fajn den a ať se vám daří nadále!