Pomoc drogově závislým
Petr
Dobrý den! Jsem žákem zálkadní školy.Prostřednictvím této stránky bych se rád zeptal na podrobnosti léčby drogově závislých.Pokud existují různé možnosti,prosím pošlete mi jejich znění. Předem děkuji Petr

Odpověděl: Jakub Minařík
Možností je mnoho. První úrovní jsou služby které jim mají pomoci ochránit zdraví lidí, kteří drogy berou a taky zdraví lidí kteří drogy neberou a setkávají se s nimi. Takovým službám se říká Harm reduction a zahrnují aktivity jako možnost si vyměnit stříkačky za čisté, možnost dostat vitaminy, možnost se umýt a vyprat si a taky možnost zprostředkování hospitalisace, pokud jsou nemocní. Sem patří nízkoprahová zařízení a terénní programy. Druhou úrovní je detoxifikace - má pomoci zvládnout obtíže na začátku abstinence a vysadit drogy. Detox trvá týden - měsíc. Následují léčby - od ambulantních - formou občasného docházení, nebo docházení denního - tzv. denní stacionáře - trvá to týdny až měsíce. Přez ústavní - v psychiatrické léčebně, nebo terapeutické komunitě - trvání několik měsíců až 1 rok. Léčby mají pomoci nastartovat abstinenci od drog a alkoholu a ujasnit si svůj stav k drogám. Poslední fází je doléčování - má pomoci udržet abstinenci dlouhodobě. Následuje po léčbě a trvá opět měsíce až 1 rok. Specifickou metodou léčby, která nevede k abstinenci jsou substituční programy. Jejich účastníci mají možnost dostat látku, která funguje podobně jako jejich primární droga, takže je nevyvede ze závislosti, ale pomůže jim fungovat v běžném životě. Tahle možnost existuje jen u drog ze skupiny opiátů. Neměl bych zapomenout na svépomocné organisace typu anonymních alkoholiků, narkomanů, gamblerů. To jsou volná sdružení lidí, kteří mají společný problém a navzájem si pomáhají. Tak nevím, jestli budete z těchhle informací moudrý. Tak mě napadá, proč se vlastně ptáte?