zloutenka

Dobry den Muj pritel prodelal asi pred rokem zloutenku.Muze ji on chytnout jeste jednou?Muzu se nakazit od nej,pokud je uz vylecenej?Prenasi se nemoc pri pohlavnim styku jenom spermatem nebo i tekutinama vylucovanymi behem polavniho styku? Dekuju

Odpověděl: Jakub Minařík

Jde o to, jakou žloutenku patrner měl. Existují 3 hlavní typy: A - tzv. nemoc špinavých rukou. Tímhle typem se sice nesnáze nakazíte, virus totiž vstupuje do organismu nejčastěji ústy, ale onemocnění zanechává doživotní imunitu. B - nákaza je možná krví, při pohlavním styku a z matky na dítě. Vážné onemocnění, které může přejít do chronicity, onemocnění zanechává imunitu, ale nákaza jiným typem žloutenky typu B je vzácně možná . C - přenos stejnou cestou jako typ B, onemocnění mívá méně těčkou akutní fázi, často ale přechází do chronicity, takže dochází k pomalému zničení jater. Opakovaná nákaza je možná, existuje více virů s odlišnou genetickou výbavou. Proti typům A a B existuje očkování. Jak patrno z výše uvedeného - možnost vaší nákazy závisí na typu, který partner měl a na tom, zda byl skutečně vyléčen, nebo zda jen odezněla akutní fáze a onemocnění přešlo do chronicity. Kdybyste v tomto iohledu měla pochybnosti - stačí se ozvat, rád vás doporučim ke kolegovi, který žloutenky léčí. Vyloučil by vaši nákazu, v případě že by k nákaze došlo, zahájil by léčbu. Myslím, že by vzal do péče i vyšeho partnera, pokud by bylo třeba. variantou také je, že o pomoc požádáte zařízení, ve kterém se partner se žloutenkou léčil.