Pervitin
Martin
Dobrý den pervitin užívám 5 let, užíval jsem ho pouze jednou za čas pro zpestření nálady až poslední rok ho užívám každý pátek, sobotu, neděli,a když se ohlednu zpět účinky už vůbec nejsou jak na začátku,teď jsem zamlklý, podrážděný, v místech s větším výskytem lidí jsem i paranoidní a neustále se lekám (projede kolem auto,stekne pes, zazvoní telefon)jak se těchto stavů zbavím? děkuji za odpověď Martin

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Martine,
píšete, že poslední rok užíváte pervitin tři dny v týdnu ... v zásadě to znamená, že jste byl minimálně polovinu roku pod vlivem pervitinu, případně na dojezdu nebo užití plánoval. Je jasné, že při tak intenzivním užívání, budete pro stejný účinek potřebovat větší dávku. Jednoduše roste tolerance ... jeden z klasických příznaků závislosti. Mezi ty patří například i pokračování v užívání přes zjevné negativní dopady na zdraví ... sem bych zařadila třeba i to vaše lekání a paranoiu, které - byť jsou vám nepříjemné - nestačí k tomu, abyste s užíváním přestal.
Chápu to dobře tak, že i přes tyto potíže s lekáním a pozorováním poklesu účinku v užíváním pokračujete?
Jestli se ptáte na to, jak zabránit paranoie a lekání při pokračování v užívání pervitinu, pak asi nemám žádné řešení. Výskyt podobných nepříjemností můžete omezit tím, že užití budete plánovat a prostě se podřídíte tomu, co se s vámi děje - tzn. ohlídáte si set a setting (budete užívat jen v případě dobré nálady, v prostředí, které je bezpečné a příjemné a je tam riziko pro nepříjemné pocity malé); zároveň je dobré mezi jednotlivými užitími odpočívat. Jet tři dny v kuse je jedna z nejspolehlivějších cest, jak se dostat do psychických potíží, případně si pořídit toxickou psychozu. První příznaky psychozy vypadají v zásadě tak, jak popisujete - nepříjemné pocity mezi lidmi, uzavření do sebe, lekání se, nejistota ohledně toho, co se vlastně děje, podezírání, pocity pronásledování a na to navazující nervozita, výbušnost, neadekvátní reakce apod. Bohužel se může stát, že tento stav nezmizí ani po vysazení, nebo nezmizí docela. Čím častěji se do něj dostanete, tím roste riziko, že to nedopadne dobře. Vícedenními jízdami bez odpočinku toto riziko také významně roste.
Jinak samosebou nejlepší způsob, jak se těchto stavů zbavit, je prostě přestat pervitin (ale i další stimulační a halucinogenní látky) užívat a doufat, že tyto stavy samy zmizí. Pokud se tak ani po pár dnech až týdnech nestane, je rozumné vyhledat odbornou pomoc. Jde o to, aby se zabránilo přechodu těchto stavů do chronicity. Chronické, zanedbané a včas neléčené psychické problémy se často léčí komplikovaně a dlouhodobě. Nemá cenu si pak hrát na hrdinu a je lepší přiznat problém a vyhledat pomoc, lékaře psychiatra-adiktologa, kterému se můžete svěřit i s užíváním drog.
Stačí to takto? Budu ráda, když dáte vědět, jestli vám byla odpověď užitečná. Kdyby bylo potřeba, kdykoli znovu napište.
Dávejte na sebe pozor.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.