chutě po 4 letech
nycola
Dobrý den, za pár dní to budou 4 roky co jsem po 6 letech nitrozilniho užívání pervitinu zacla s abstinenci. Lecebny nepomohli musela jsem až se dostat psychicky na úplné dno.. Pár měsíců jsem musela užívat léky. Ale poté vše bylo v pořádku.. Jen mírně v období zimi (začátku abstinence) je možné že až teď při větším chaosu se mi chutě vrátili. Žiju relativně klidne. Jsem doma s 2 letou a 6 týdenní dcerou.. Ale cítím se nesva,pohybují se jak na drogách.. A jsem vybusna a agresivní vůči partnerovi.. Může to mít s pervitinem spojitost? Dekuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, nycolo,
děkuji vám za dotaz.
Píšete, že už 4 roky od pervitinu abstinujete, ale v poslední době se vám vracejí stavy podobné těm, jaké jste měla, když jste pervitin užívala.
Zmiňujete, že jste doma s dvouletou dcerou a druhou, které je 6 týdnů. Znamená to tedy, že jste před pár týdny porodila. Docela dobře si umím představit, že v tuhle chvíli "jedete" na plné obrátky a dost možná jste i celkově hodně vyčerpaná. Samotný porod je přeci jenom velká událost, kdy v těle funguje spousta věcí jinak a nově, vylučuje se spousta hormonů, které mají vliv jak na vaše tělo, tak na vaše prožívání a nálady. K tomu všemu je podzim, ubývá světla. Dost možná toho má plné zuby a ani partner, neví, co dělat, jak pomoct, možná má i své starosti a jeho pomoc vám nedává smysl, ve výsledku vás spíš vytáčí. V zásadě nic neobvyklého v tak nové situaci.
A tohle, co jsem popsala, je vlastně jen střípek z celé mozaiky ... možná vás kdysi k užívání pervitinu přivedlo něco, co není stále uzavřené. Možná jste i v minulosti měla sklony k depresím nebo nějakým jiným psychickým potížím a právě porod může být tím zážitkem, který je posílí. Nevím, jakou máte v rodině psychiatrickou zátěž.
Netuším, jak zvládáte nový režim ... bývá to často velká zátěž, velká změna, a není od věci mít v okolí někoho, kdo se o běžný provoz těch prvních pár týdnů postará, nebo alespoň hodně pomůže. Jestli jste se starala hlavně vy a nedopřála si odpočinek, je dost možné, že je tohle vše jednoduše výsledek vyčerpání.
Chci tímhle výčtem říct, že je vcelku pochopitelné, že v tuhle chvíli fungujete jinak, než jste byla do nedávna zvyklá, jste podrážděná a agresivní. Možná vám některé momenty připomínají dobu, kdy jste byla na drogách. Možná, že kdybyste je nikdy nebrala, popsala byste je jinak, připodobňovala byste svůj stav k něčemu jinému. Konkrétní souvislost s užíváním pervitinu před 4 lety teď těžko dohledáme. Rozhodně je to ale tak, že pervitin je součástí vaší minulosti. A vaše zkušenosti mají bezesporu vliv na to, jakou optikou se díváte na svoji současnou situaci.
Co jediné lze doporučit je zkusit se postarat o sebe, zamyslet se nad tím, co potřebujete, pokusit se vyspat a dovolit si péči, požádat o pomoc - může to vypadat i tak, že si partner vezme volno, přizvete někoho na pomoc s hlídáním, úklidem, týden si necháte vozit obědy apod. Co myslíte?
Nebo jsem to celé pochopila špatně? Vidíte v tom něco jiného? Jiné souvislosti? Budu ráda, když napíšete víc.
Zdraví ahodně sil přeje,
Gabriela Minařík.