Alkohol
Mirka
Dobrý den,potřebovala bych poradit jak postupovat. Moje maminka (71 let) je závislá na alkoholu, který kombinuje s léky na bolest (Aulin). Pije již delší dobu, minulý rok po incidentu, kdy spadla a rozbila si hlavu byla skoro rok v pohodě, ale teď má opět "období". Nejhorší je, že nám lže, že nic nepila, přitom nemůže ani chodit a nepřizná si, že má problém. Máme o ni strach, bydlí sama, na druhou stranu se přestěhování trochu bráním, protože nechci aby to moje malé děti viděly (můj táta pil taky a nebylo to hezké dětství). Mohli byste mi prosím poradit jak postupovat, jak ji přesvědčit, aby přiznala svůj problém a začala to řešit? Dívala jsem se na nějaké léčebny v Praze (maminka je z jižní Moravy, ale já bydlím u Prahy), ale zdá se mi že hrozně dlouho trvá než někoho přijmou. Jaká je prosím doba a hlavně postup kdybychom ji přesvědčili, aby se šla léčit? Myslím, že ambulantní léčba bohužel stačit nebude, pije i po ránu. Děkuji moc za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Mirko,
Aulin je lék, který by se neměl podávat dlouhodobě, většinou se podává v dvoutýdenních cyklech, krom jiného je hepatotoxický (zatěžuje játra) a i z toho důvodu by se neměl kombinovat s alkoholem a už vůbec není dobré ho předepisovat lidem se závislostí na alkoholu. Možná by tedy nebylo od věci kontaktovat matčina lékaře a zeptat se, co si o jejím stavu myslí, případně zda ví o jejím užívání alkoholu. Zkoušela jste s maminkou o této variantě mluvit? Jste s jejím lékařem v kontaktu?
Na jednu stranu rozumím principu lékařského tajemství, na stranu druhou jste rodina, maminka je v poměrně vysokém věku, kdy se objevují zdravotní problémy, pokud navíc pije a užívá léky, může se snadno dostat do stavu, kdy o sobě nebude schopná rozhodovat. V případě potíží, hospitalizace, vážné nemoci, se lékaři budou pravdědpodobně obracet právě na vás. Možná je to tedy také příležitost si o takových věcech s maminkou promluvit.
Závislost na alkoholu v kombinaci s léky na bolest může být velmi komplikovaná i z toho důvodu, že může vést k vážnému poškození v tomto případě jater, ale třeba i trávicího traktu, epileptickým záchvatům, následně i poškození mozku. Je proto lepší vysazovat pod dohledem lékaře, nejlépe na detoxu. Pro léčbu je důležité, aby maminka byla "v pořádku", tzn. aby bylo její tělo a mozek i po vysazení ve stavu, kdy jsou schopné fungovat. To ovšem nelze vyhodnotit takto na dálku. Bylo by tedy potřeba, aby maminka absolvovala vyšetření u lékaře, který dokáže zhodnotit její stav a léčbu doporučit (a to i s ohledem na její poměrně vysoký věk a případé jiné zdravotní problémy). Pacienty se závislostí v tomto věku nebere zdaleka každá léčebna, rozhodně né bez doporučení lékaře.
Pokud jde o nástupní termíny, ty jsou skutečně v řádu týdnů, až měsíců. Výjimečně, pokud někdo do léčby nenastoupí v domluveném termínu, může se stát, že se místo uvolní dříve. Naštěstí není třeba zohledňovat místo trvalého pobytu a maminka by v případě zájmu mohla nastoupit de facto kamkoli, kde ji budou ochotni vzít (namátkou mne napadá zejména pražský Apolinář nebo léčebna v Červením Dvoře).
V celé věci je však zcela zásadní, jestli si problém bude ochotná připustit vaše maminka. A hlavně jestli ho bude chtít také nějak řešit. V zásadě totiž není příliš reálné, abyste jí do léčby dostala proti její vůli.
Konkrétněji vám v tuhle chvíli asi nedokážu odpovědět, ale pokud jste z Prahy, napadá mne, jestli byste si nechtěla zajít nejprve promluvit do naší Poradny pro rodiče a blízké uživatelů drog. Služby této poradny jsou zdarma, stačí se dopředu objednat. Nejen, že byste tam mohla situaci probrat podrobněji, získat rady a tipy, jak s maminkou dál komunikovat, ale zároveň byste získala přehled, jak je to s volnými místy, podmínkami nástupu do léčby atd. Protože máte maminku daleko, je váš vliv na ni nejspíš omezený, ale na stranu druhou, jste její rodina, tak nejste ani bezmocní.
Obecně pomáhá nabídnout pomoc a podporu, vyhnout se výhružkám, vydírání a ultimátům, které sama pak nedodržíte. Nastavit si hranice, za jakých budete ochotna se s ní vídat a pomáhat jí. Poměrně účinné se ukazuje mluvit o sobě a svých pocitech a obavách - záleží mi na tobě, chtěla bych, abys tu byla s námi, mám o tebe strach, mám pocit, že mi lžeš, že piješ a užíváš léky, je to nebezpečné, bojím se o tvé zdraví, vidím, jak nezvykle se chováš, je pro mě těžké, ti věřit, zažila jsem tohle v dětství a nechci, aby se to opakovalo, ráda ti pomůžu, ale musíš chtít a něco pro to udělat, není to ztracené, byla jsem se zeptat v poradně a tam mi řekli, co je potřeba, apod. Zároveň nemá cenu do ní hučet bez přestání. Nakonec to je její život a rozhodnout se musí ona.
Tady přikládám kontakt na naši Poradnu pro rodiče:
Poradna pro rodiče
Adresa
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
mapa
Tel.              +420 284 824 234
GSM:          +420 739 268 527
e-mail:        rodice@sananim.cz
Provozní doba zařízení:
Po :  9:00 - 19:00
Út - Čt : 9:00 - 17:00
Pá :  9:00 - 15:00
Stačí zavolat a objednat se. Pokud neberou telefon, zrovna konzultují. Nechte vzkaz s telefonním číslem a ozvou se vám zpátky.
Snad tedy alespoň takto. Budu ráda, když napíšete, jestli vám byla odpověď alespoň částečně užitečná, a kdyby bylo potřeba, ozvěte se.
S přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.