Extáze
Karel
Zdravím, chci se zeptat, jestli je možné extázi nadrtit do práškové podoby a hodit si ji do pití a pokud by to šlo, tak po jaké době bych zhruba mohl pociťovat první účinky.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
zajímalo by mne, z jakého důvodu se ptáte. Máte snad v plánu nějaký experiment? Chcete dávat extázi sobě nebo ještě hůře - někomu jinému do pití?
Pokud by to bylo tak, že zvažujete dát do pití extázi někomu jinému, vězte, že krom nemorálnosti jde i o závažný trestný čin, za který můžete být stíhán. Takový experiment může mít velmi vážné dopady na zdraví dotyčného (obzlášť pokud neznáte jeho zdravotní stav - zejména srdeční a oběhové problémy, nebo osobní či rodinnou historii s ohledem na psychické potíže, některé kombinace s léky mohou být vysloveně život ohrožující), který nebude tušit, co a proč se s ním děje. Někteří lidé takové stavy prožívají celkem příjemně, ale jsou i tací, kteří propadnou velké panice, ve které se mohou chovat velmi nepředvídatelně, být nebezpeční sobě, i okolí.
Pokud je to tak, že se chystáte na podobný experiment vy sám, podstupujete velmi stejná zdravotní rizika. Zvažte tedy, v jakém jste zdravotním stavu a zda jste v psychické pohodě. Extáze je poměrně silně stimulační a halucinogenní droga, která mění prožívání. Dávejte si pozor na dodržení odpočinku, pitného režimu, dostatek jídla, vyhněte se pokud možno kombinaci s dalšími látkami (včetně alkoholu, marihuany a energy drinků) a nesnažte se účinek zesilovat, dokopávat a protahovat dalšími dávkami. Riskujete pak ne jen svoje zdraví, ale i život.
A teď už konkrétně k vašemu dotazu: V zásadě je jedno, jestli tabletu rozdrtíte a rozmícháte v pití, nebo rovnou spolknete. Nicméně pokud chcete mít trochu přehled, je lepší sledovat čas a vědět, kdy jsem s užitím začal. Účinek většinou nastupuje za cca 30 minut, nicméně může to trvat i déle s ohledem na řadu proměnných, mezi jinými například plnost žaludku, ale roli hraje i na přesné složení tablety.
V minulosti jsme se setkali se smrtelnými případy, kdy účinek nastupoval i po více než 2 hodinách a uživatel se v domění, že tableta je neúčinná, dokrmoval dalšími tabletami. Bohužel to mělo fatální následky.
V dnešní době je velmi těžké narazit na klasickou extázi obsahující MDMA. Mnohem pravděpodobněji se dostanete k nějaké tabletě, jejiž složení vám nikdo neprozradí, byť účinek bude nejspíš obdobný klasické MDMA. Výroba tablet je poměrně sofistikovaný chemický proces, kdy si jejich výrobci "pohrávají" s umísťováním molekul v řetězci ... často mají však za cíl vzbudit u zákazníka (tedy u vás) pocit euforie, nárůst energie, radost z přítomnosti dalších lidí, pocit blízkosti ... a hlavně touhu koupit si co nejdříve další tabletu. Zopakovat si takový zážitek je často velmi lákavé. Obzlášť pokud jinak v životě člověk nemá příliš mnoho kvalitních vztahů, koníčků, něčeho, co by ho bavilo. I jednorázový zážitek si vybírá svou daň - po vyprchání účinku přijde vyčerpání, potřeba dohnat odpočinek, zanedbaný stravovací a pitný režim, ale také psychický propad - mohou to být různé rozlady, nepohody, špatná nálada, ale i zhoršení depresivních příznaků. A pak tu dále zůstávají rizika jako jsou flashbacky, toxická psychoza apod.
Budu ráda, když napíšete víc k tomu, proč vás toto téma zajímá. A nebo dáte alespoň vědět, jestli vám byla nějaká část odpovědi užitečná. Tak či onak - zvažte, jestli vám za to rizika stojí. A pokud jde o váš vlastní experiment - dávejte na sebe pozor!
S pozdravem,
Gabriela Minařík.