Pervitin
Lil
Dobry den, manzel (27) uziva pervitin. Uziva ho cca 7 let, zacinal vikendove, poslední pul rok se spratelil s clovekem, který si picha a manzel si sice nepicha, ale ted uziva trikrat tydne. Jsem tehotna v sedmem mesici a když po manzelovi chci, aby bral jen zridka a byl mi oporou, obtezuje ho to. V poslední době je doma jenom když nejsem doma ja. Mylsite, ze pomuze, když mu reknu aby tedy odesel a nevracel se, dokud si nerozmysli, ze chce byt se mnou? Nebo dokud se nerozhodne prestat brat drogy? Je to realne prani? Nebo mam doufat, ze se to samo srovna? Dojde narkomanovi, ze prisel o rodinu uz když bere drogy nebo az když prestane alespon na cas?

Odpověděl: Bára Orlíková
No, to je docela složitá situace, která se asi nedá vyřešit jen krátkou odpovědí po internetu. Myslím, že máte nárok na to udělat nějaké razantní opatření. Pokud vašeho manžela obtěžuje vaše žádost, aby vám byl oporou v době, kdy jste v jiném stavu a není schopen ani za této situace změnit svůj životní styl, tak asi nemá smysl dál čekat, že se k nějaké změně v nejbližší budoucnosti odhodlá. Chápu, že je pro vás rozhodování obtížné, ale je potřeba, abyste si stanovila nějaké limity. Pokud manžel bere pervitin třikrát týdně, navíc již po delší dobu, není asi úplně pravděpodobné, že by začal brát jen zřídka, brát tuto drogu kontrolovaně poté, co už se v ní člověk víc rozjel, je v podstatě nemožné... Neviděla bych jako reálné, že by se teď hned sám od sebe umírnil a byl chápající manžel a otec, když dosud na vaše přáni nereagoval a vyhýbá se vám. Nejdůležitější je, aby vy jste v tuhle chvíli byla v bezpečí a bez zbytečného stresu, vy jste v jiném stavu a potřebujete pro sebe i dítě jistotu, klid a podporu, kterou vám manžel v tomto stavu nemůže poskytnout. Možná bych se na vašem místě obrátila na nějakou odbornou pomoc, aby vám někdo byl schopen adekvátně poradit, podpořit vás a pomoci vám se v situaci orientovat a rozhodovat se k dalším krokům, protože se takovéhle věci neřeší snadno. Ať už byste se na někoho z odborníků obracela sama nebo společně s manželem, je to myslím v tuto chvíli nejlepší varianta. Nevím, odkud jste, takže vám nemůžu doporučit žádné konkrétní kontakty, ale když mi znovu napíšete, tak vám je ráda poskytnu. Buďte na sebe opatrná a kdyžtak napište, jak to s vámi vypadá. Zatím držím palce.