Křivá ústa
Jakub D
Dobrý den. Uzival jsem pervitin, vždy jsem jej šňupal, uzival jsem ho cca 2 roky a větší dávky, vždy kolem 0.3 - 0.4g na jednu čáru, již jsem čistý cca 1.5 roku. Jenže mi z toho zustalo křivení pusy, ujizdeni pravého koutku úst při mluvení, když pracují a soustředím se na nějakou činnost, tak též křivím ústa a také mě jiz z toho boleji i svaly na obličeji, chci se tedy poradit, jak se toho dá zbavit, pokud to lze. Předem děkuji za odpověď. Jakub D.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Jakube,
díky za dotaz.
Předně vám chci pogratulovat k abstinenci. Vysadit po dvou letech poměrně intenzivního užívání není přeci jenom často úplně jednoduché - takže: Gratuluju!
A teď k vašemu dotazu: to, co popisujete, není nic až tak výjimečného, zejména u lidí, kteří užívali delší dobu ve větších dávkách. Bohužel stojí tyto projevy spíše na okraji věděckého zájmu. Většinou se u lidí objevují různé záškuby, tiky nebo souhyby - někdy je to olizování rtů, specifické výrazy v obličeji, ale může jít i složitější souhyby v rámci celého těla. Souvisí to s neurotoxicitou pervitinu. Po vysazení většina těchto projevů zmizí, ale u některých lidí dlouhodobě přetrvávají a projevují se často v nějakých typických nebo exponovaných situacích. Klinická zkušenost bohužel nahrává spíš tomu, že se tyto příznaky nedaří ničím příliš korigovat.
Než se však s něčím takovým smíříte, zkuste zajít k neurologovi a popravdě mu říct, s čím nejspíš tyto potíže souvisí - přiznejte mu užívání, ale i vysazení pervitinu, a ptejte se na doporučení. Možná po nějaké době přijdete na něco, co by mohlo ono křivení a ujíždění pusy alespoň částečně korigovat - mohlo by jít i o medikaci, meduňkový čaj, psychoterapii nebo kognitivní terapii nebo prostě nějaký rituál, změnu postupu, který se s tímto projevem pojí.
Je mi líto, že vám nedokážu říci více. Ale jak jsem psala - jde o vědecky velmi opomíjený fenomén, a i proto budeme rádi za jakoukoli informaci. Rozhodně budeme rádi, když se nám ozvete s neurologickými závěry a případnými doporučeními.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.