závislá kamarádka
Alynka
Zdravím,
mám kamarádku, kterou mám hrozně ráda, je pro mě jako rodina, ale bohužel je závislá na opiátech, které často doplňuje i pervitinem. Je to hodná holka, pomůže kdykoliv je potřeba, nekrade, často se spolu zasmějem, když není sjetá, dá se s ní skvěle povídat. Pomohla mi v nejtěžší životní situaci jako jediná, také jsem jí nabídla pomoc, když ji bývalý přítel vyhodil z bytu. Já jsem nikdy drogy nebrala, a to že ji a její kamarády vídám v různých stavech mě dokonale odrazuje i od jakéhokoliv zkoušení. Je super, že by mi nikdy nic nenabídla a když to udělá někdo jiný, tak ho seřve. Už spolu bydlíme skoro rok, předtím bylo všechno fajn, když byla u nás na návštěvě tak ani tolik nebrala, zabavily jsme se jinak. Jenže teď už její stavy nezvládám psychicky. Nemá potřebu soukromí, takže tu neustále jsou její kamarádi (dle mě hodně z nich pouze proto že je schopná sehnat jim kvalitní piko), jezdívá každou chvíli na pár dní pryč za přítelem, ale nechává tu šílenej bordel - na sporáku se třeba několik dní kazí použité hrnce, všude jsou hromady věcí, oblečení, nářadí,... ve společném pokoji se často na očích válí stříkačky a jiné nádobíčko, hromadí oblčení natolik že už není kam dávat a jsme doslova zavalení hadrama, neustále něco "vylepšuje" - obarvila mi prakticky veškerý nábytek na růžovo, aniž by se zeptala, všechno tu stěhuje, přeskládává, (její argument: "ale předtím to tu bylo hrozný, já to vylepšila".. jenže bez mého vědomí, můj nábytek a věci)... Je od ní hezké že mám volné pole působnosti pokud si chci od ní cokoli půjčit a nemusím se ani ptát, ale na druhou stranu ona ani nerespektuje osobní vlastnictví - od té doby co tu je, pořád něco hledám (pouze přemistuje, neprodává moje věci nebo tak). Možná to zní jako maličkosti, ale je toho moc. Kromě jiného už jsme několikrát i málem vyhořeli, včera někdo z její party kamarádů vytáhnul ze zásuvek spotřebiče v kuchyni včetně lednice (nevím kdo, nevím proč. Až dnes večer jsme na to s druhým spolubydlícím přišli, takže spoušť z vyteklé lednice), nedávno si pořídila domácího mazlíčka (ptáka v kleci, opět bez zeptání jestli mi to třeba nevadí) a starat se o něj musím já, jinak by umřel hlady... Nebudu vyjmenovávat vše, to bych psala do rána, myslím, že trochu představu snad máte. Jsem docela tolerantní, myslím že kdokoliv jiný už by ji dávno vyhodil z bytu, ale nechci to udělat protože ji mám ráda a v jiných ohledech je skvělá kamarádka, snaží se chodit pravidelně do práce a nájem platí, ale když se pokusím s ní o něčem mluvit, tak se obvykle urazí. Nechci na ni být zlá, ale už si nejsem jistá jestli by nebylo lepší obětovat kamarádku za zachování svého vlastního duševního zdraví. Každou chvíli se kvůli něčemu rozčiluju. Zkoušela jsem jí to v klidu říct, sepsat jí to, dokonce jsem na ni už i řvala (pozitivní je to že v tu chvíli její "kamarádi" okamžitě zmizeli), ale nebylo to k ničemu. Chápu že pokaždé když člověk s někým bydlí, tak občas dojde k hádkám, vystřídala jsem už hodně spolubydlících, ale s nikým jsem se nemusela tak rozčilovat. Sama o sobě je dost chaotický člověk, vychovaly ji (dle jejích slov) "starý smažky", takže má pohled na svět zkreslený podle toho a to že bere tomu nijak nepřidává. Snažím se ji všemožně podporovat, kdykoliv se jednorázově rozhodne, že přestane (rekord je týden) - uklidím vše co by jí mohlo fet připomínat, vařím jí čaje, nutím ji alespoň občas něco sníst, hlídám aby hodně pila, sedím u ní třeba celé dny, přepínám jí seriály, když je jí tak zle že se ani nepohne,... Bohužel pokaždé to dopadne stejně. Je jí lépe, někam odejde a vrátí se zase sjetá nebo jí to někdo přinese. Navíc jsem se dozvěděla, že u opiátů je jen mizivá šance na to, že člověk zůstane čistej. Takže můj dotaz zní: Je nějaká možnost, že by se alespoň trochu uklidnila? Jak s ní komunikovat, aby pochopila, kde jsou hranice? (často má svoji vlastní logiku) Má to vůbec smysl nebo ji mám prostě vyhodit z bytu? (to chci brát jako poslední možnost, ale mám ráda doma svůj klid). Jsem na ni až příliš hodná? Děkuji za odpovědi

Odpověděl: Amrit Sen
Alynko, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaše trápení, starost o kamarádku i sebe, dobře, že píšete.
Na to, abyste kamarádku zachraňovala, natož zachránila, nemáte. Můžete si jen dál nechat ničit život, nebo se v krajním případě stát spoluzávislou, aniž byste sama návykové látky užívala, se všemi psychosociálními a zdravotními dopady, které tato nemoc přináší. Převezmete závislostní vzorce chování, budete bezhraničně couvat a až nebude kam, "rozložíte" se, přestanete žít vlastní život. Nudete žít život někoho jiného.
Někdy je nejlepší pomocí nepomáhat. U závislostí často. Špatně volenou podporou a pomocí naopak podporujete kamarádčino setrvávání v užívání a propad do ještě hlubší závislosti. Bráníte tomu, aby nesla odpovědnost za své chování a pocítila reálný dopad svých rozhodnutí. Krátce, připravujete jí možná o poslední důvody, motivaci k změně životního stylu, proč kontaktovat odbornou podporu a pomoc, jít se léčit.
Z mého pohledu bude nejlepší, když kamarádku ze svého bytu co nejdříve na dobro vykážete, dříve, než bude pozdě. Stát se může cokoli, byť může být kamarádka někdy tou nejsympatičtější na světě.
Pomoc v tuto chvíli tedy bezesporu potřebujete především Vy. Doporučuji Vám tedy situaci konzultovat a svěřit se někomu z rodiny a blízkých, kteří Vás podpoří. Rozhodně v situaci nezůstávejte sama, není nad osobní rozhovor, sdílení s někým, na koho je spoleh. Uleví se Vám.
Zároveň Vám doporučuji telefonicky kontaktovat některou službu v dosahu, která poskytuje bezplatné poradenství a konzultace blízkým uživatelů návykových látek a domluvit si termín schůzky.
Nesejde na tom, jestli zvolíte kontaktní centrum, AT poradnu, adiktologickou ambulanci, nebo obdobný typ služby.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, co užitečného můžete především pro sebe, ale i pro kamarádku udělat.
Dozvíte se, jak s kamarádkou komunikovat, jak bezpečně postupovat a jakých chyb se rozhodně vyvarovat. Získáte pochopení, podporu, případně kontakty, které jako poslední, co pro kamarádku ještě můžete udělat, případně předejte. Z dalších kontaktů s ní nejlépe ustupte. Případnou další pomoc podmiňte dokončením pobytové léčby závislosti, tečka.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty na vstřícné odborníky, kteří Vás podpoří, obratem pošleme.
Citlivější informace můžete uvést ve skryté poznámce, případně, budete li si přát, nezveřejníme naší komunikaci vůbec. Pošleme kód, po jehož vložení na patřičné místo úvodní stránky poradny, se dotaz i odpověď znázorní jen a pouze Vám.
Jak můžete kontakty na bezplatné služby v okolí a dosahu, podle oblasti a typu zařízení vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Jednejte, přeji Vám vše dobré,
klid a hodně štěstí v osobním životě,
kdykoli napište, Amrit Sen.