závislost na marihuaně
johana
Dobrý den,
obracím se na vás s problémem s užíváním marihuany. Marihuanu užívám každý večer před spaním, abych zlepšila spánek (tzn. že zvýším počet naspaných hodin na 4 a více). Bohužel ale žádoucí účinek lepšího spaní je vykoupen nežádoucími účinky, což jsou nepříjemné myšlenky, výčitky svědomí a vědomí, že jsem na marihuaně závislá a přejídání. Tyto nežádoucí účinky pak vyznanmě ovlivňují moje běžné fungování - sama si sebe méně vážím, zhoršování sportovní výkonnosti, zvyšování hmotnosti, problémy se žaludkem, plus to spaní už také není tak dobré (nevím zda tolerance nebo kombinace s jídlem těsně před usnutím).
Problém se snažím sama řešit, ale vysazení marihuany vydržím dva, tři dny a pak zase nanovo, pořád dokola. Našla jsem si psychiatra, kterému jsem o užívání marihuany neřekla (sama vychovávám dítě a bojím se, protože se jedná o nelegální látku) a pořídila si na spaní Trittico. Po Tritticu jsem velice ospalá půl dne a vyvolává mi takovou podrážděnost, takže ho neužívám a vrátila jsem se k marihuaně. Nikdo z mého okolí neví, že marihuanu užívám, partnera nemám, bojím se to komukoliv svěřit, je mi 38 let. Do drogové poradny bych nikdy nešla. Chtěla bych najít odborníka-psychiatra (nejlépe třeba z Prahy), který má zkušenost s podobnými pacienty, abych mohla svůj primární problém se spaním řešit nějakým méně destruktivním způsobem. Ve městě, kde žiju bych se bála o tomto problému s kýmkoliv mluvit. Současně bych se chtěla zeptat, zda má psychiatr povinnost hlásit někde (OSSZ, OL), že užívám nelegální látku? Děkuji velice, pokud se mému dotazu budete věnovat. Přeji hezký den.

Odpověděl: Amrit Sen
Johano, zdravím Vás,
právě jsem odpověděl na Váš totožný opakovaný dotaz, vkládám tedy kopii:
Díky za důvěru. Chápu Vaše potíže a kvituji, že máte snahu je řešit, dobře, že píšete. Těžko Vám ale může pomoci odborník, tím spíše lékař, psychiatr, když před ním tajíte zásadní okolnosti, které s Vašimi problémy souvisí. Pak je celá terapie, natož medikace, špatně.
Z mého pohledu potřebujete psychiatra - zkušeného adiktologa, který se orientuje a má zkušenosti s prací s uživateli návykových látek a závislostí. Nepíšete odkud jste. V Praze, ale i několika málo jiných městech, existují specializované programy, orientované na závislost na konopných drogách.
Lékař nikam hlásit, že užíváte návykovou látku, ze zákona nesmí. Jedinou výjimkou je rozhodnutí soudu, takže v tomto ohledu můžete být klidná.
Znepokojující naopak je, že podle léků, které Vám píše lékař, usuzuji, že trpíte psychickou poruchou, onemocněním/i, které užívání THC bezesporu výrazně komplikuje, respektive iniciuje jeho/jejich rozvoj, prohloubení a propad.
Doporučuji vám podívat se na stránky projektu naší organizace SANANIM, kde najdete užitečné informace, včetně možnost on-line léčby. Pro Vás však, bude z mého pohledu užitečnější zapojit se do terapie v rámci pravidelných návštěch psychiatra - adiktologa, nebo ještě lépe, specializované skupinové terapie, nejlépe obojího:
Končím s hulením SANANIM:
https://koncimshulenim.cz/
https://koncimshulenim.cz/o-projektu/
https://koncimshulenim.cz/o-marihuane/
https://koncimshulenim.cz/online-lecba/
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, kontaktujte odborníky, nebo rovnou zajděte na otevřenou motivační skupinu Denního stacionáře SANANIM, kde Vás podpoří a seznámí s možnostmi, jak Vaše problémy a potíže bezpečně řešit:
Denní stacionář SANANIM
Janovského 26
170 00 Praha 7
Telefon: +420 220 803 130, +420 220 800 041
Mobil: +420 605 212 175
E-mail: stacionar@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/denni-stacionar-(dst).html
Ja najít kontakty na bezplatné služby pro uživatele návykových látek a jejich blízké, podle oblasti a typu zařízení, na území celé ČR, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Přeji Vám vše dobré, držte se a především, jednejte.
Amrit Sen