Fentanyl
Brita
Prosím o info. Lepím náplasti Matrifen 25mg asi 4 roky legálně. Za jak dlouho se z těla Fentanyl odbourá ? jak snižovat dávky , aby byly snesitelné abstinenční příznaky. Nebo je přetrpět a jak dlouho odezní ? Při doznívání náplasti mám svalový třes, nervozitu, nevolnost.

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den.
Abstinenční příznaky můžou trvat i dva týdny. 25mg není zase až tak vysoká dávka, ale dostatečná na to, aby vyvolala abstinenční příznaky. Na detoxe se běžně převádí fentanyl na buprenorhin (Subutex, Suboxone), který se pak postupně vysadí a abstinenční příznaky bývají mírné. Pokud budete chtít převést fentanyl na buprenorhin, je důležité počkat, až Vám bude opravdu špatně a až pak nasadit buprenorhin, jinak si vyvoláte velice nepříjemný absťák. Fentanyl se dá samozřejmě vysazovat i bez převodu na jiný opiát, doporučuje se postupně znižovat dávku až nakonec uplně vysadit. Ne každému to ale vyhovuje a ne každý je doma schopný uhlídat postupné znižování dávky. Dá se vysadit fentanyl i najednou, ale pak jsou abstinenční příznaky poměrně kruté, kromě nervozity, třesu, nevolnosti (zvracení, průjem), se objevují bolesti svalů, křeče, úporná nespavost a často "neklidné nohy", pocení a zimnice. Abstinenční příznaky jsou nepříjemné, ale ne život ohrožující a hlavně odezní. Hodně lidí je ale nese tak špatně, že se raději opět vrátí k užívání.
Pokud by Vám to doma nešlo, není ostuda se objednat na detox, kde v chráněném prostředí Vám pomůžou vysadit s minimem abstinenčních příznaků. Následná léčba závislostí není podmínkou abolvování detoxu.
S pozdravem,
VP