Alkohol
Nikolka
Dobrý den, chtěla bych se zeptat ohledně alkoholu. Je mi 17 let za chvíli 18 ale stejně už asi rok v kuse každý víkend piju tvrdý alkohol. Dám třeba i litr rumu na pohodu ale už mi to přijde špatný. Chtěla bych se zeptat zda se to dá nějak léčit v prostředí domova. Nechci na nějakou odvykacku. Byla bych na škole za povla co je jen v lihu. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Amrit Sen
Nikolko, zdravím Vás,
díky za důvěru. Sdílím vaše obavy, jsou zcela na místě. Založila jste si na pěknou celoživotní polízanici. Čím je člověk mladší, tím snadnější je upadnout do závislosti.
Píšete nám, z čehož usuzuji, že jste inteligentní a přes mladý věk máte náhled a schopnost zralejší sebereflexe. To je dobrý základ pro obrat k lepšímu, také pro spokojený život.
Jedním z typů alkoholismu je i kvartální pití, velmi podobné tomu, jak je popisujete, a to i při významně nižších dávkách alkoholu, než ty, kterými se ničíte.
Léčba alkoholismu může probíhat ambulantně, tedy "z volné nohy", stacionárně, kdy klient, nebo pacient dochází každý všední den do léčebného zařízení a účastní se jak individuálních, tak skupinových aktivit a terapií, nebo residenčně, pobytově, ať už jde o krátkodobější, či středně dlouhou léčbu ve zdravotnickém zařízení, zpravidla na odděleních závislosti v psychiatrických léčebnách a nemocnicích, nebo dlouhodoběji v terapeutických komunitách.
Pobytová léčba začíná pobytem na detoxifikační jednotce, ze které klient, pacient přechází rovnou, bez přerušení do léčebného zařízení. Nedílnou součástí léčby je dlouhodobé doléčování, rovněž buď rovnou z volné nohy, nebo s přechodným pobytem v doléčovacím programu, odkud klient postupně a bezpečněji přechází do běžného života. Dále pravidelně dochází na doléčovací skupiny a individuální konzultace, kde už neřeší tolik abstinenci, jako takovou, ale strasti a slasti běžného každodenního žití.
Zanedbání kterékoli součásti léčby mívá až přespříliš často za důsledek návrat k užívání.
Další možností je docházení na mítinky svépomocného společnství AA - Anonymních Alkoholiků, kde se díky vzájemné podpoře, sdílení zkušeností a přátelství, daří závislým lidem uzdravovat, abstinovat a především, žit spokojený, šťastný život. Mítinky navštěvují jak lidé, kterým se dosud abstinovat nedařilo, tak lidé, kteří dlouhé roky abstinují a svojí zkušenost předávají dál lidem, kteří jejich podporu potřebují.
Pro Vás myslím, nebude na škodu využít veškerých dostupných možností, kout železo, dokud je žhavé, jinak riskujete, že se rozpustí v dalších dávkách, sklenicích a doušcích alkoholu.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi potřebné kontakty na služby v dosahu, které pracují s lidmi Vašeho věku, obratem pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu služby, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Nemusíte mít obavy, získáte pochopení, podporu a pomoc, s diskrétností, která Vám náleží. Dozvíte se, jak na to, co užitečného můžete pro spokojenější život podniknout a jakých chyb se vyvarovat.
Informace téměř o všem, co souvisí s problémovým užíváním alkoholu, kontakty na bezplatné služby a léčebná zařízení, včetně jednoduchých i podrobnějších testů závislosti, najdete na webu alkoholik.cz:
http://www.alkoholik.cz/zavislost/
http://www.alkoholik.cz/zavislost/testy_zavislosti/index.html
http://www.alkoholik.cz/zavislost/lecba/index.html
Kontakty a informace k svépomocnému společenství AA - Anonymních alkoholiků, jejich programu, setkáních a cílech, najdete zde: http://www.anonymnialkoholici.cz/
Budeme rádi, když dáte vědět, jak se cítíte, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Hodně štěstí, Amrit Sen.