Testy na drogy
Alica
Dobrý deň,
Mala by som otázku na Vás a to týkajúcu sa testov na drogy. Dva týždne dozadu mi robili toxikologické testy(v nemocnici, po hospitalizácii na psychiatriu) a vyšli pozitívne na metamfetamín aj amfetamíny. Rodičia mi vtedy dohovárali, aby som išla na liečenie (pred dvomi týždňami prvýkrát zistili, že užívam pervitín). No na liečenie nechcem ísť, pretože zatiaľ s užívaním pervitínu neplánujem prestať, i keď sa snažím ho čo najviac obmedzovať odkedy sa stali určité incidenty nedávno. Pravidelne navštevujem psychologičku, ktorú som sama vyhľadala. No keďže mám 17 rokov, tak po tom ako sa rodičia dozvedeli o piku sa dohodli s mojou psychologičkou, že mi bude dávať námatkové testy a ak mi vyjdu pozitívne výsledky, tak ma rodičia pravdepodobne dajú na liečenie. V prvom rade ma zaujíma ako spraviť testy tak, aby boli negatívne výsledky. Na internete sa síce uvádza, že metamfetamín zostane v moči 3-5 dní, v krvi 1-3 dni .. no moja psychologička aj rodičia hovoria, že aj mesiac po užití sa v tele dá nájsť (mysleli pravdepodobne moč, krv, keďže tým spôsobom mi chcú testy robiť). Pervitín užívam 4 mesiace( no mala som dlhé pauzy pomedzi to, 3 týždne, 2 týždne atd) cca raz za týždeň-dva a to zvyčajne 2-3 dni vkuse. Je teda možné, že aj o dva týždne po poslednom užití by mi mohli nájsť v krvi/moči stopy pervitínu ? A v druhom rade by som sa chcela spýtať aké mám práva alebo čo môžem reálne spraviť, keď mám len 17 rokov, náhodou by mi teda rodičia zistili, že testy sú pozitívne a s rodičmi sa nebude dať dohodnúť a boli by rozhodnutí ma dať na liečenie ? Aké kroky môžem v takejto situácii podniknúť, aby som nemusela skončiť na psychiatrii alebo v nejakom inom zariadení?
Ďakujem za odpoveď, s pozdravom Alica.

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
nezlobte se, ale opravdu Vám nebudeme radit, jak podvádět na toxikologických testech - to si snad ani nemůžete myslet, že bychom toto dělali?!
O tom jestli je ve vzorku metamfetamin či jeho metabolity detekovatelný nerozhoduje jen doba od aplikace, ale také individuální nastavení organizmu, čistota užité drogy, použitá testovací metoda atd. Obecně lze metamfetamin z moči analyzovat cca týden zpět. Jsou však i jiné metody, které mohou odhalit užití i po delší dobu.
Bohužel nejsem odborník na slovenský právní řád, ale předpokládám, že je to podobné jako v ČR, tudíž do 18. roku věku jsou za Vás odpovědní rodiče a Vy se musíte podvolit jejich nařízením.
S pozdravem
Dr. Zbyněk Oktábec