Hypnogen
hranicarka
Dobrý den,
už asi sedmnáct let užívám nejrůznější léky, které mi píše psychiatr (hypnotika, sedativa, anxiolytika a antidepresiva. Vysadila jsem před cca 6týdny hypnogen ze dne na den a po pár probdělých nocích zase usnula. Brala jsem cca rok a půl dvě až tři tablety, jen v noci. Jinak jsem v současnosti v podstatě bez medikace, beru jen trittico. AC 150. Ale prostě jsem naštvaná a bez nálady, že to nemůžu brát.
Mám pocit, že nejrůznější tabletky do značné míry utvářely můj život. Taky mi někdo řekl, že jsem "normálně závislá".
Jenže to asi nejsem, když teď nic neberu, nebo jo? Potřebuju s tím opravdu pomoct, když jsem to zvládla nebrat sama? Jsem psychicky závislá?
Ale upřímně - mám velký problém, hodit to do koše.Mám v tom větší jistotu, že mi bude líp, než u lidí. Je nějaká anonymní poradna nebo web,
kde bych si to mohla ujasnit? Nebo prostě co myslíte.. A za jak dlouho od nevzetí si ničeho se to nepovažuje za závislost? Nebo jsem vážně adept pro AT poradnu? :-)
Dík!

Odpověděl: Josef Šedivý
Tento dotaz odpověděla MUDr. Pavlíková:
Dobrý den.
Závislost je definovaná v mezinárodní klasifikaci nemocí pod kódem F1x2, pro Hypnogen je to konkrétně F132. V definici závislosti se neříká nic o množství užívané látky. Nejde říct, že ten, kdo užívá deset Hypnogenů je závislý a ten, který jenom tři nebo dva, závislý není. Závislost taky není definována tím, jestli dokáže člověk přestat sám, nebo potřebuje léčbu či detox. Mnoho závislých lidí zvládne abstinovat i bez léčby. U závislosti jde o to, jak užívání zasahuje do běžného života, nakolik se člověk věnuje víc droze než svým zájmům a povinnostem. Stručně pár kritérií - je přítomna touha po dané látce (craving), dochází k ochuzení zájmů, můžou být problémy v práci, interpersonální konflikty z důvodu, že člověk se víc zabívá drogou, jak jí sehnat, zvyšuje se tolerance - účinek se dostavuje při zvýšení dávky, může být přítomen odvykací stav po náhlém vysazení (nejenom tělesný, ale i psychický), znížená kontrola - nedaří se přestat nebo omezit i když si to uživatel přeje anebo pokračuje v užívání i přes jasný průkaz škodlivosti. Musí být splněna aspoň 3 kritéria po dobu jednoho měsíce nebo kratší dobu, ale opakovaně v průběhu jednoho roku. Neexistuje žádné časové období, po uplynutí kterého by se člověk pokladal za vyléčeného a nezávislého. Závislost považuje za chronické recidivující onemocnění. Tj jednou závislý člověk je závislý celý život, ale může být dlouhodobě abstinující (klidně i do konce života), nebo se objevují relapsy a recidivy střídané obdobím abstinence. Nezřídka recidivy přicházejí i po 15 letech abstinence.
Musíte si sama odpovědět, jestli kritéria splňujete, nebo ne. Taky je vhodné se zamyslet, proč Vám to okolí, lidé, kteří Vás znají, říkají? Pokud máte nějaké výčitky či pochybnosti spojené s užíváním Hypnogenu, je možné, že máte problém.
Zaujala mě Vaše věta - ".. jsem naštvaná a bez nálady, že to nemůžu brát." Proč nemůžete? Někdo Vám to zakazuje? Nebo nejsou zdroje? Máte pocit, že Vám ty Hypnogeny někdo vzal? Kdysi mi jeden závislý na heroinu říkal, jak se mu podařilo přestat brát a začít abstinovat. V první léčbě měl pocit, že mu (zaměstnavatel) ten heroin vzal, ,že nesmí, protože si to nepraje okolí. Přišlo mu to nespravedlivé. Do roka byla druhá léčba, kde si najednou uvědomil, že když už si nedá, že se nic nestane. Došlo k změně postoje - nebere ne proto, že nemůže, že mu to někdo vzal, ale proto, ža nastala vnitřní změna od postoje nesmí právě k tomu, že nemusí. A pak to už šlo.
Pokud máte pochybnosti, zastavte se v adiktologické poradně, kde s adiktologem proberete svojí situaci, svůj vztah k lékům a Hypnogenu a pomůžou Vám ujasnit si, jak na tom vlastně jste. Osobní kontakt je důležitý.
S pozdravem,
VP
P.S: Podle mně je skvělé, že užíváte jenom Trittico a ne různou směs léků, jak se občas u hraničářů deje. Je fajn být v kontaktu sám se sebou a ne za clonou léků, i když to může být občas nepříjemné.