Jak prinutit syna jit na leceni
Matka
Dobry den,vecer,uz zase nespim. Mam 24leteho syna,ktery uz 5let uziva pervitin.Je to asi rok,co jsem ho donutila jit za odbornikem do Bohnic,kam tedy opravdu sel a nasledne mel objednany termin nastupu do lecebny. Bohuzel termin nastupu byl cca za mesic a pul a za tu dobu se opet jeho nazor na to,ze se musi zacit lecit,zmenil a do lecebny nenastoupil. Je to asi deset dnu,co mi v noci napsal nekolik sms,ze je v koncich,ze potrebuje pomoc, ze slysi v hlave ruzne hlasy,ze se chce hned zacit lecit,ze chce zit zas normalne,ze chce skoncit s drogama,atd...jela jsem hned za nim,brecel mi,a slibil,ze druhy den pujde do Bohnic. Nestalo se tak,vzal si pervitin a vysvetloval mi,jak je v pohode,ze se z toho vseho dostane i bez lecebny...Muj dotaz je,zda je nejaka moznost,v okamziku,kdy ma tu slabou chvilku a chce se jit lecit,kdy je psychicky na dne,zda je moznost nastupu ihned na leceni??co udelat nebo kam se obratit,v ten okamzik,kdy si i on prizna,ze je na case s tim neco zacit delat?! On sam si uvedomuje,ze to vsechno podelal,chtel by to zmenit,ale pak si ,,da,,a je vsechno jinak. Bojim se o nej,jsem mama,trapi me to,chtela bych mu pomoc. . Moc vam dekuju za prip.radu s pozdravem I.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
se závislými to bohužel tak je, že v momentě, kdy je jim nejhůř, jsou odhodlaní a rozhodnutí pro léčbu, ale stačí se vyspat, nebo si znovu dát a je to zase jinak. To, že by se v daný moment dostal do léčby, by pravděpodobně nic nevyřešilo, protože by prostě druhý den podepsal reverz. Nikdo ho nikde nemůže držet násilím. Taková léčba by neměla žádný efekt, většinou se jen závislý "přesvědčí", že v léčebně je to strašné. Je bohužel třeba trochu dlouhodobější odhodlání a k tomu většinou dojde při dlouhodobější krizi. Vy tomu paradoxně můžete pomoci tak, že nepřiběhnete hned, jak syn zavolá, ale necháte ho v nepříjemných stavech trochu vykoupat. Syn musí dojít do bodu, kdy drogy opravdu budou to méně výhodnou cestou. Léčba není nic příjemného, není to tak, že by tam byli lidé rádi a spokojení. Aby to vydrželi, pro vidinu abstinence a života bez drog, musí být to, co by ho čekalo venku s drogami, méně přitažlivé.
Chápu, že to bude těžké ještě počkat, myslím, že byste si zasloužila nějakou pomoc také pro sebe. také byste mohla v rozhovorech s odborníkem přijít třeba na to, jak syna rychleji do léčby namotivovat.
Pokud byste měla zájem, můžeme se domluvit na konzultaci v pražské Poradně pro rodiče, která funguje bezplatně, a když budete chtít, pak i anonymně. Více o našem zařízení najdete na http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html. Je možné objednat se telefonicky, mailem, nebo přímo zde prostřednictvím poradny, když napíšete, jaké jsou Vaše časové možnosti.
Pokud je to pro Vás daleko a nevíte, kam se obrátit u Vás v okolí, napište prosím nejbližší město, kontakt Vám ráda zašlu.
S pozdravem
Jana Žáková