Kamarádka alkoholička
Nikol
Dobrý den, jedna z mých velmi blízkých kamarádek má velký problém s pitím. Začalo to asi před 4 roky a přijde mi že se to stále stupňuje. Nevidím jí sice každý den, ale díky pravidelným hovořím si troufnu říct, že pije každý den..má podezření že kvůli tomu přišla i o práci. Už několikrát jsem se jí snažila na tento problém upozornit, ale skončí to vždycky stejně, hádkou. Ona to popírá a tvrdí mi že je v pohodě. Její máma s tím nic nedělá, maximálně jí nějakou tu flašku občas někam schová..
Mám o ní opravdu strach, je nějaká možnost jak ji pomoct?
Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Amrit Sen
Nikol, zdravím Vás,
díky za důvěru. Je moc fajn, že máte starost o kamarádku a její osud Vám není lhostejný. Bohužel, pokud si ona sama neuvědomí, nepřipustí problém, může se celý svět stavět na hlavu a k užitku to nebude. Žádnému.
To je krutá pravda. Doporučuji Vám, zkusit jí možná ještě jednout říci, že jí máte ráda, máte o ni strach a záleží Vám na ní. Navrhněte kontakt s odbornou podporou a pomocí, předejte telefonní čísla a adresy na zařízení, která bezplatně i anonymně poskytují poradedenství, podporu, pomoc a další služby uživatelům návykových látek, respektive lidem, kteří mají jakýkoli problém s pitím alkoholu. Mám na mysli například AT poradny, adiktologické ambulance, nebo podobné služby v okolí a dosahu. Zavolat a objednat se k pohovoru však musí sama.
Poté Vám doporučuji od další podpory ustoupit, mohla byste způsobit více škod, než užitku. Jak jí, tak sobě. Kamarádka je, tipuji, zletilá, má tedy právo žít život tak, jak si vybere a nám nezbývá, než to respektovat i přes žal, který to může způsobit. Žijte především vlastní život, tím kamarádce, byť může znít "podivně", pomůžete nejvíce.
Pokud se nedokážete se situací, ani sebou smířit, zbývá ještě jeden krok. Zavolejte do nejbližšího zařízení, které poskytuje bezplatné služby blízkým závislých a domluvte si termín schůzky.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, jak se k ní postavit a jak v ní nakládat se sebou samou. Co je jisté, uleví se Vám.
Dozvíte se, jakým chybám byste se měla vyhnout, jak s kamarádkou komunikovat, a jak se lze pokusit podpořit její motivaci k pozitivním změnám. Asi chápete, že jak jsem zmínil, to bez její motivace, touhy a ochoty přijmout pomoc, nepůjde.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na bezplatné služby zařízení, jak pro Vás, tak pro kamarádku, obratem pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu zařízení, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete využít bezplatných služeb naší specializované Poradny pro rodiče, partnery a osoby blízké:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké PPR SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak se situace vyvíjí, jak Vám je a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Přeji Vám i kamarádce hodně štěstí,
Amrit Sen.