Partner uziva marihuanu
***
Dobrý den,
obracím se na vás, protože se v současné době nacházím ve velmi složíté situaci a potřebuji odbornou radu.
Se svým přítelem žiji téměř 7 let. Je uživatel marihuany. Když jsem ho poznala, věděla jsem to a hned na začátku mu řekla, že to je pro mě zásadní problém. Pamatuji si, že tenkrát odpověděl, že přestane a ja mu věřila. Jednak jsem netušila jak velký problém to představuje a jeho jsem teprve poznávala. Podotýkám, že jsem o 10 let starší, o užívání marihuany jsem nevěděla vůbec nic. Myslela jsem si, že když bude spokojený, nebude mít důvod. V průběhu let, které jsme spolu prožili, jsem několikrát měla podezření , že si někdy dá. Vzdycky to popřel a já mu věřila. Dodnes nevím, jak často marihuanu kouřil, mnohdy jsem to asi ani nepoznala, některé indicie, jako například, zelený hlad, mi měly napovědět. Zhruba před 4 lety přišla řeč na miminko. U partnera byl problém, nemohla jsem otěhotnět. Podstoupili jsme 2 IVF, bez úspěchu. Po celou tu dobu jsem měla jistotu, že marihuanu nekouří, vůbec jsem o tom nepochybovala a miminko moc chtěl,rozhovory na téma škodlivosti marihuany vzhledem k plodnosti si k srdci vzal. Po 3 letech jsem otěhotněla přirozeně. Již v těhotenství se vyskytly první velké problémy. Partner je OSVČ, měl velké finanční problémy vzhledem k opravě na stroji. Pracuje v lese s vyvážečkou. Jeho chování se měnilo ze dne na den,byl velmi podrážděný, zlý,agresivní, neskutečně vztahovačný. Nesmělo se mu nic říct, reagoval na vše výbuchy vzteku. Hodně jsme se hádali, došlo i k fyzickému střetu. Urážel mě, trpěl i jakousi paranoiou, že dítě není jeho, že ho sleduju, jsem "napíchnutá" na jeho telefon. Dokonce mě budil i v noci. Hádal se se mnou klidně celou noc a to jsem byla asi v 7.měsíci těhotenství. Nemohla jsem ho dostat z baráku, chtěla jsem, aby odešel a on se každý den vracel a terorizoval mě několik dní v kuse. Tenkrát zakročila policie a měl zákaz vstupu do mého domu. Pamatuji si ten poslední den, kdy přijel z práce a silně byl cítit marihuanou, pochopila jsem, že po nekolika letech v tom zase lítá a hodně. Před porodem jsem ho vzala na milost, jsem sama, ve velkém domě, platím hypotéku, nechala jsem se přesvědčit, že to bude v pořádku. Dnes máme 6ti měsíční dcerku. Situace se opakuje, jeho chování tomu nasvědčuje. Nyní s ním není řeč žádná. Marihuany se nevzdá i kdybychom se rozešli. Pomáhá mu to prý v práci. Nepřipouští, že se mění, že je jeho chování jiné. Jiné to je v tom, že mu nezáleží na ničem. Nemá snahu, všechno je moje vina. V poslední době se přestal i věnovat dceři. Má hodně práce a ja vím, že v lese pravidelněco hulí a to několik denně. Cítím se strašně podvedená, opravdu jsem mu věřila, že se chce změnit. Teď říká, že marihuana je zcela normální věc. Jsem bezradná, zůstanu sama s dcerou. Vím, co mě čeká. Na závěr chci říct, že ho z nepochopitelných důvodů miluji, vím, že je to v jádru hodný člověk a že potřebuje pomoc. Toto zásadně odmítá, on nemá žádný problém. Potřebuji vědět z odborného hlediska, jestli vůbec mám šanci s tímto bojovat. Vím, že má marihuana velmi špatný vliv na jeho psychiku. Jestli ho mužů nějak přesvědčit, že mu škodí a on to jen nevidí, nevnímá. Už nemá ani žádné přátele, odmítá lidi. Děkuji za Váš názor, radu.
Jitka

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
chování vašeho partnera rozhodně není v pořádku. U uživatelů marihuany není takovéto chování obvyklé, častěji s ním setkáváme u jiných závislostí, zejména pak u uživatelů stimulačních látek jako je například pervitin. Další možnou příčinou partnerova chování by také mohl být začátek rozvoje nějakého psychického onemocnění. Chci tím trochu poukázat na to, že lze jen těžko na základě těch několika málo informací a bez rozhovoru s vaším partnerem posoudit, co je důvodem jeho chování.
Na stranu druhou si říkám, že je v tuhle chvíli důležité, jak se v celé situaci cítíte vy. Podle toho, co píšete, to vypadá, že se necítíte příjemně ani bezpečně. V první řadě bych se proto snažila zajistit vaše bezpečí a pohodlí tak, abyste byla schopná starat se v prvé řadě o sebe a svoje dítě. Teprve až budete mít zajištěné svoje potřeby, můžete věnovat energii do  řešení problémů partnera.
Na partnerovi problémy máte jen omezený vliv. Pokud se partner rozhodne pokračovat v užívání, nic mu v tom nezabrání. Pokud se rozhodne s užíváním přestat, svoje chování změnit, můžete mu v tom být oporou. Rozhodně by to však nemělo být na váš vlastní úkor. Ani partner zpětně neocení, že jste se nechala jeho chováním ničit. Naopak to může ve své situaci vnímat i jako určité požehnání a souhlas.
S podobnými situacemi, jako je ta vaše, se v praxi setkáváme hlavně v naší Poradně pro rodiče a blízké uživatelů drog. Rodiče nebo partneři se často snaží zachránit člena rodiny, aniž by on sám o to stál. Přesto je však tíží výčitky, pocity viny, špatně svědomí a jen těžko se jim hájí jejich vlastní práva a udržují pevné hranice. Jejich pevné nastavení a udržení je přitom pro člověka, který drogy užívá, velmi důležitou zprávou, která mu dává jasně najevo, že si nenecháte všechno líbit a byť ho máte ráda, s jeho užíváním nesouhlasíte.
I vám bych proto doporučila obrátit se třeba právě na naši Poradnu pro rodiče a blízké uživatelů drog. Poradna se nachází v centru Prahy v Žitné ulici č.p.51, kousek od I.P.Pavlova (metro C). Obrovskou výhodou je, že služby poskytuje zdarma, stačí se pouze telefonicky objednat a pracovníci se vám pak budou vymezený čas, cca 1 hodinu, věnovat. Můžete přijít i s dcerkou. Možná nestihnete vše probrat a vyřešit na jedné schůzce, ale určitě se vám uleví, zjistíte, jaké máte možnosti, jaké má možnosti přítel, budete se moci zeptat na zkušenosti ostatních i doporučení, a nasměrovat se, jak dál.
Níže přikládám kontakt na naši poradnu. Kdyby vám nebyla dobře dostupná, napiště mi znovu, která větší města máte v dojezdové vzdálenosti.
S pozdravem a přáním, aby bylo lépe,
Gabriela Minařík.
Zde slibovaný kontakt:
Poradna pro rodiče SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Tel. +420 284 824 234
GSM: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Kdyby nezvedali telefon, nejspíš mají zrovna konzultace. Nechte na sebe tel.č. a ozvou se vám zpátky. Bližší informace o poradně, komu je určena atd. najdete na těchto stránkách:
http://sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/komu-je-ppr-urcena.html