Drogy ve smolce
Linda
Dobrý den, jsem na začátku třetího trimestru a dodnes jsem pravidelně užívala pervitin. Teď vím ze bych v případě pozitivního nálezu ve smolce dítěte mohla o miminko přijít, tak se chci zeptat jsi dlouho před porodem je třeba drogy vyloučit aby nebyly nalezeny ve smolce? Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
ptáte se na poměrně komplikovanou záležitost, jejíž podrobné zodpovězení by lépe patřilo toxikologické laboratoři. V testování hraje roli celá řada proměnných (včetně toho, jak často užíváte, jakou drogu, jak vysoký je v ní obsah účinných látek, jaký je váš metabolismus, stav orgánů, které drogu metabolizují, o jaký test jde apod.) a v zásadě jde o samostatnou disciplínu. Odpověď berte proto spíše jako orientační.
Testování na přítomnost drog se v souvislosti s porodem může provádět jak u matky, tak u dítěte. U novorozence je možné testovat moč, krev, smolku, pupečníkovou tkáň, případně vlasy. Běžně se tyto testy nedělají. Hlavní roli v rozhodnutí o testech hraje podezření personálu na užívání drog. Pokud k takovému testování dojde, je důležité, o jaký typ testu jde a co se testuje. Například - test z moči - je potřeba zachytit první moč novorozence a průkaznost se týká několika málo posledních dní před porodem; test smolky - je potřeba zachytit smolku, test je poměrně komplikovaný, je tedy potřeba mít spolupracující laboratoř, která takové testy provede, zde je však průkaznost několik posledních měsíců, resp. hovoří se o 2.-3.trimestru. Pokud jste tedy na začátku 3.trimestru, a chcete, aby testy smolky byly negativní, měla byste s užíváním drog ihned přestat. A i tak by se mohlo stát, že test smolky užívání v 2.trimestru, který máte za sebou, zachytí. Tento typ testu neprokáže jednorázové užití, ale spíš opakované užití nebo nějakou epizodu užívání.
Vy sama se více o svém užívání nerozepisujete. Neptáte se na rizika užívání v průběhu těhotenství pro dítě, ani pro sebe, resp. pro samotný porod. Neptáte se na to, co by se mohlo stát v případě, že budou testy positivní. Neptáte se ani na to, jaký dopad může mít dlouhodobé užívání v těhotenství na vývoj dítěte v budounosti. Neptáte se na možnosti pomoci po porodu. Nemluvíte o tom, jaké máte po porodu plány, ať už jde o dítě, péči o něj, nebo o vás a vaše užívání pervitinu. Všechna tato témata se vám ale možná honí hlavou. Kdybyste se chtěla dovědět víc, nebo potřebovala pomoc se v nich zorientovat, mohu vám nabídnout kontakt na kolegyni, která se už řadu let věnuje dětem a jejich rodičům, nejčastěji tedy maminkám v podobné situaci, jako je ta vaše. Kolegyně se jmenuji Ilona Preslová. Vede u nás Centrum komplexní péče o dítě a rodinu, kontaktovat ji můžete telefonicky na čísle  +420 702 036 237.
Na stránkách tohoto centra  (http://sananim.cz/pece.dite/pro-rodice-uzivatele.html) najdete podrobnější informace například k následujícím tématům.
Pro rodiče - uživatele
Beru drogy a mám dítě
Jsem těhotná a beru
Nechtěné těhotenství
Čeká mne porod
Co s sebou do porodnice
Kolik stojí dítě?
Můj partner bere
Formy náhradní péče
Nejsme tu, abychom soudili. Předpokládám, že je i celkem jasné, že užívání drog a děti, není něco, co jde dobře dohromady. Vy jste těhotná a zároveň užíváte drogy. I to se někdy stává. Někdy to trvá, než si člověk uvědomí, co se vlastně děje a rozhodne se, co dál. Nevím, jaké máte plány vy. Ať už si chcete dítě nechat a řádně o něj pečovat a své užívání drog před úřady tajit, s užíváním přestat, nebo dát dítě k adopci, můžete se na nás obrátit. A kdo ví, možná i tohle jsou zatím představy, které jsou pro vás vzdálené. I v takovém případě vám může rozhovor s někým, kdo ví, jak to chodí s testováním, porodem, péčí o dítě, úřady atd.
Kdybyste se rozhodla, že chcete změnu, pomoc nebo radu, neváhejte nás znovu kontaktovat, nebo se obrátit na kterékoli z našich zařízení, případně přímo na Ilonu Preslovou.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.