Pervitin nám zničil rodinu
Utrapenadcera
Dobrý den, je mi 17, už jsem tady 1 psala ohledně tatky. Tatka pres 25 let huli, a posledni 3 roky bere pervitin. Přišli jsme an to před pul rokem, v období plneho zkratu. Tatka se začal chovat divne, nejeví zájem byt s nami, neřeší problémy, nedává nám peníze, cele dny nespí a něco vyrábí nebo si macka bedary a trha rasy, obličej ma cely zničeny, on je cely zničeny, on je jiny člověk. Strašně me to trapi a nevím jak dal. Vzpomínám si na dny, kdy jsem byla mala a byla jsem jen já a on a nikdo jiny, to pouto ve mne porad je, on me už ani nemá rad. Přála bych si aby přišel na to, co ma a nezničil se úplně.
No, další problém je, ze to tatka bere domů a my v tom poslední 2 mesice žijeme, vidíme to, cítíme to, nemluvím o me mladší sestře. Mamka se rozhodla ze se rozejdou a on odejde. Tento měsíc. Ja vim, ze to jinak nejde, ale porad mi věta hlavou, co se s nim stane? Chtela bych se zeptat jak to maji takovi lidi s city? Maji nekoho vubec radi? Mysli na ostatni? Achjo. Chci ho zpátky. Pervitin mi zničil tatku.
Chtěla bych vám říct, ze je úžasné jak pomáhá té takovým lidem. Děkuji!

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den.
Je těžké vidět někoho tak blízkého, jako je vlastní taťka, jak se ničí. Nejspíš prožíváte velký smutek a zároveň pocit bezmoci, protože nic nepomáhá. Je jasné, že pokud táta sám nebude chtít něco změnit, nemáte šanci. Jediné, co můžete, je ukázat, že vy se o sebe umíte postarat, dát mu najevo, že vám na něm záleží, nechcete mu zabouchnout dveře, ale že máte také vlastní hranice, které si musíte držet, aby jeho užívání drog nezničilo i vás. Ale možná právě ten moment, kdy mu dáte jasně najevo, že takové chování je pro vás nepřijatelné mu pomůžete uvědomit si, jaké dopady jeho chování má.
A ano, není to snadné. Lidé si často řeknou věci, které mohou druhého zranit. I proto v takových situacích doporučujeme zkusit zachovat klid. Mluvit o svých vlastních potřebách a pocitech a nenechat se strhnout zlostí nebo vydíráním, nebo se sám dát unést ultimáty. Zůstat v klidu bývá těžké i proto, že člověk se cítí sám, zrazený, stydí se, cítí se ublížený nebo hledá vinu u sebe.
V podobných situacích nabízíme poradenství. Pomoc totiž potřebují nejen ti, kteří drogy užívaní, ale často i jejich nejbližší, rodina. Pokud byste si chtěla zajít vy sama, nebo třeba i za doprovodu mladší sestry nebo i mamky, přijít o všem promluvit, můžete se objednat do naší poradny. Poradenství je zdarma, stačí se dopředu objednat. Nejen že si tam o všem promluvíte, zjistíte, jaké máte možnosti vy i váš táta v případě, že by změnu chtěl. Ale také se vám nejspíš uleví a zjistíte, že nejste v podobné situaci sami. Osobně věřím, že rodina je soukolí, kde stačí změnit pohyb jednoho kolečka a změny se dotknou všech. Pokud se tedy rozhodne táta zůstat s vámi v kontaktu, vždycky na něj budete mít nějaký (byť i minimální) vliv. Dává vám to také smysl? Měla byste zájem jít si s někým promluvit osobně?
Kontakt na poradnu:
web
Poradna pro rodinu
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Tel. +420 284 824 234
GSM: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Pokud nebudou zvedat telefon, pravděpodobně mají zrovna poradenství, nechte proto vzkaz skontaktem na vás, ozvou se.
A pokud je pro vás Praha nedostupná, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, pošlu kontakty.
Pokud byste se rozhodla žádné zařízení nenavštívit, nabízím možnost ulevit si alespoň tak, že znovu napíšete.
Držím palce.
S pozdravem a přáním, aby bylo lépe,
Gabriela Minařík.