opiáty v těhotenství - následky
Arleta
Dobrý den! Mám 2 dotazy. Byla jsem dlouhá léta závislá na opiátech - léková závislost - Vendal, Palladone, v nouzi Tramal. Brala jsem i v těhotenství. Miminko se narodilo s absťákem (třesy, zvracení). Nepřiznala jsem se, lékaři také nepoznali, z čeho to může být (ani se na drogy neptali), svolali konzilium se závěrem - snad nízká hladina vápníku (vyšla hraniční hodnota). Ve zprávě o novorozenci je uvedeno: prodloužená poporodní adaptace. Nyní má 2 roky a je to šikovný kluk, ničím se nelišící od vrstevníků. Já abstinuji (s pomocí nového přítele jsem s tím před 8 měsíci definitivně přestala). Teď ty otázky: 1. Může mít malý nějaké trvalé následky, i když se teď jeví v pořádku? 2. Abstinuji, jak jsem psala, a pořád se většinu dne cítím nedobře, mám chutě si dát, do všech aktivit se musím nutit...doufala jsem, že to přejde a budu jako dřív, než jsem poznala opiáty, byla jsem hodně akční člověk, ale nezlepšuje se to. Je to napořád? Jak jsou na tom třeba vaši abstinující klienti, co brali dlouhodobě - taky se cítí jako živé mrtvoly?

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den,
není pravděpodobné, že by Váš syn měl nějaké následky, jen si chudák prožil absťák, ale dál už funguje normálně, toho bych se nebála.
Co se druhého dotazu týče, je skvělé, že se Vám povedlo přestat brát opiáty, že abstinujete, vím, jak je to těžké a jsem moc ráda, že jste to dokázala. Chutě budou, celý život budou, ale čím dál tím slabší a po letech možná už jenom ve snech. Nejhorší jsou první dva roky, pak už to bude dobrý, spíš se Vám to bude objevovat jako vzpomínka, ale nebudete z toho už tak nervózní a v napětí. Taky je normální, že se Vám vrací ve snech, že berete, že si zase dáváte opiát, tomu se říká suchá recidiva, ale patří to k abstinenci, nemusíte se znepokojovat. Zatím ještě abstinujete krátce, vydržte, bude to lepší, budete i aktivnější, všechno chce čas. Čím déle jste brala, tím delší dobu bude trvat, než budete zase taková, jako byste jsi představovala. Občas pomůžou antidepresiva, alespoň na překlenutí doby, než Vám bude líp. Opravdu vydržte a buďte trpělivá, změna opravdu nepřichází ze dne na den, ale postupně a stojí to za to.
Přeji nadále úspěšnou abstinenci, s pozdravem
VP