SibutraminXSNRI
kika
Dobrý den,
ziju nějaký čas v USA a chodím k Lékaři s diagnózu psychotické ataky a úzkostné poruchy. Puvodní antidepresiva (měla jsem escitalopram a triticco) na mě nezabirala a protože jsem mírně při těle, stále unavená,, a mám každý měsíc velké menstruační bolesti, doporučil mi lek sibutramin. Je to dualne působící antidepresivum, které muže nahradit právě léky ze skupiny SSRI a NaSSa. Dá se tento lék užívat dlouhodobě? Neexistuje nějaké novější/jiné antidepresivum proti únavě a pro hormonální srovnání? Na noc ještě užívám male množství kventiapinu; mám dlouhodobě problémy se spánkem.Kardiologicke záležitosti mám vporadku, tlak perfektní (jsem bývalý výkonnostní sportovec). Mockrat děkuji za odpověď.

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den.
Antidepresiva se mezi sebou liší tím, jestli převážně ovlivňují serotoninergní, dopaminergní nebo noradrenergní systém. Podle toho se rozdělují do skupin a jednotlivé skupiny mají podobné účinky, i když jednotlivé antidepresiva vrámci každé skupiny se mezi sebou liší účinkami. Sibutramin v ČR registrován není a nejsem si jista, jestli je v EU ještě předepisován, protože v testech se prokázalo větší riziko kardiovaskulárních nežádoucích účinků. Sibutramin se taky předepisoval při obezitě a jako lék na hubnutí. V ČR je ze skupiny SNRI předepisován venlafaxin. Antidepresiva, které ovlivňují noradrenergní nebo dopaminergní systém, jsou pokládána za aktivizující. O venlafaxinu se uvádí, že působí aktivizačně (serotonin a noradrenalin). Působení je ale individuální a existují pacienti, které naopak venlafaxin tlumí.
Všechny hlavné skupiny antidepresiv mají srovnatelnou antidepresivní účinnost. Nedá se říct, že SNRI nahrazují SSRI a SARI. SSRI mají dobrý efekt u úzkostných poruch, SARI má pozitivní vliv na spánek, úzkosti a sexuální dysfunkce.
Jednotlivé antidepresiva se vybírají vždy individuálně, podle aktuálních příznaků a individuální tolerance. Pokud převládá úzkost, je první volbou SSRI. Při poruchách spánku zkusím trazodon (SARI) nebo mirtazapin (NaSSa). Při poklesu energie vyberu aktivizující antidepresiva. Při těžkých endogenních depresích sáhneme po tricyklických antidepresivech.
Stran menstruačních bolestí bych Vám doporučila navštívit gynekologa a poradit se s ním. Venlafaxin i některé tricyklické antidepresiva sice mají jisté analgetické účinky, ale někdy je nutná hormonální terapie.
Sibutramin byl u Vás pravděpodobně nasazen z důvodu nadváhy.
Vysloveně aktivizující antidepresivum je bupropion (Welbutrin), ovlivňující noradrenergní a dopaminergní neurotransmisi. Na druhou stranu může zhoršovat úzkosti, způsobovat nespavost a provokovat rozvoj psychotických příznaků.
Všechny antidepresiva se můžou užívat dlouhodobě a nevzniká u nich závislost v pravém slova smyslu. Existuje syndrom z vysazení, ale nejedná se o závislost, jenom je nutné nevysazovat léky najednou, ale postupně.
S pozdravem,
VP