Bez dojezdu?
Nevinna studentka
Zdravím, moc by mě zajímalo jak je možné, že jsem za 48 hodin od konzumace Alkoholu, Extaze, Pervitinu a zase Extaze nezaregistrovala zadny dojezd. Doopravdy zadny, nebylo mi spatne. Je pravda ze jsem cca po 15 hodinach pocitila mirne krece, ale zadna hruza, vsichni me pripravovali na nejhorsi a ono nic. Jelikoz do ted mam stridave stav a unavu, je mozne ze se (napr. z duvodu velke davky) dojezd jeste dostavi? Jinak mam skvelou naladu a uklidila jsem si cely pokoj. (Coz jsem udelala naposled o velikonocich, haha!)

Odpověděl: Amrit Sen
Nevinná studentko, zdravím Vás,
díky za důvěru. Pokud máte po 48 hodinách "jízdy" skvělou náladu a energii na to, abyste zgruntu uklidila pokoj, "dojezd" se ještě nedostavil. Ani se dostavit nemusí. Říká Vám něco, výraz "zásek"?
Každý člověk je jedinečný originál a drogy se na něm mohou, stejně jako dopady jejich užití, či užívání, projevit, či projevovat, různě. Co je však jisté, že některé "kóty" na cestě uživate, lze sice projít v různém pořadí, ale obejít je, natož se jim vyhnout, nelze.
Netuším, jestli máte v plánu drogovou eskapádu opakovat. Pokud ano, počítejte s tím, že se nejspíš, nejen "dojezdům", ale i jiným nepříjemnostem, nevyhnete.
Možná, že už v tuhle chvíli víte, před čím Vás přátelé varovali, jestli ne, tím hůře pro Vás. Bez zpětné vazby, které unavené tělo a "vysátá", "rozvrkočená" psychika vysílá člověku, kromě jiného, jako varování, můžete získat falešný pocit, že drogy jsou jenom "bezva" a nic špatného, nebezpečného, Vám nehrozí.
Na "čistotě" drog, sice záleží, ale po 48 hodinách intoxikace, tato okolnost ubývá na důležitosti. I nejčistší drogy umí, tím spíš, že jsou účinnější, tělem i duší pořádně zamavát a podrtit je v hmoždíři.
Byla jste zřejmě, před "jízdou" ve velmi dobré fyzické i psychické kondici a máte nejspíš odolnou "náturu". To se však může kdykoli, při užívání drog, radikálně změnit.
Další kapitolou je kombinování drog. Můžete mluvit o štěstí, protože mix, který jste, nevím jestli postupně, nebo v jakém pořadí, ale ať už to bylo jakkoli, zkozumovala, je mimořádně rizikový.
I při nejčistších "preparátech" (na naší drogové scéně se v podstatě nevyskytují a každý dealer, pokud není na první pohled zřejmé, že to tak nemůže být, Vám o čistotě svého "zboží", dokáže vyprávět pohádky), natož při jejich kombinaci, vždy hrozí nežádoucí interakce, toxická psychóza a předávkování.
Pokud se ještě někdy rozhodnete drogy užít, doporučuji opatrnost.
MDMA (Extáze), není ani nevinná, natož bezpečná droga. V tabletách nikdy nevíte, s jakými látkami může být smíchaná, nebo čím je ředěná, často jde o velmi nebezpečné příměsi. U MDMA v krystalické formě, je těžké určit, nebo odhadnout její množství, tedy dávku, takže vždy existuje zvýšené riziko předávkování. Ani na pohled "čistě" vyhlížející krystalická látka, „sympatická" tableta, nebo „koule", kvalitu drogy nezaručuje. Stává se i to, že ani jedna ze zmíněných forem, vůbec MDMA neobsahuje.
Rizik, souvisejících s užíváním MDMA je celá řada, nejškoláčtější chybou bývá zanedbání pitného režimu a následná dehydratace, "dokopávání" se, tedy přidávání si drogy v průběhu jedné "jízdy", včetně kombinování s dalšími drogami, alkohol nevyjímaje. Porušení těchto zásad může mít za následek zvýšené riziko toxické psychózy, dehydrataci, kolaps, selhání životně důležitých orgánů a končit i smrtí.
Pamatujte na to, že před užitím MDMA byste měla být vždy odpočatá, v dobré psychické, tělesné i zdravotní kondici, v přívětivém prostředí a nikdy neprotahovat "jízdu" déle, než přes jednu noc.
Dostatečně pít nealko nápoje a přes možnou nechuť k jídlu, alespoň občas, něco výživného zakousnout. Dávat si pauzy, v průběhu „jízdy" pravidelně „chillovat", dávat si oraz od intenzivního dění a hluku.
Následně si poctivě odpočinout, zdravě a důkladně se najíst a napít, vyspat se. Doplnit vitamíny, nejlépe ovocem a zeleninou, případně potravinovými doplňky, také minerály, dobrá je kombinace vápník, hořčík, zinek.
Se zklidněním a usínáním může pomoci čaj z meduňky. Vše koupíte v lékárně, ale i běžných obchodech.
Další užití drogy odložte na co nejdelší čas, snížíte tak riziko vzniku závislosti.
Po delší pervitinové "jízdě", nebo při kombinaci s dalšími psychoaktivními látkami, se mohou objevovat stavy úzkosti a halucinace, paranoidní stavy - toxická psychóza. Většinou to bývá z důvodu vyčerpání organismu, který pervitin držel několik dní a nocí v pohybu, bez pořádného odpočinku - spánku, pořádného jídla a pití. Zkrátka mozek začne „blbnout" a vynechávat - nedostává se mu potravy a ještě je nucen fungovat na 200%. Stejně jako přehřátý počítač tedy zamrzává či kolabuje. Ve spánku se totiž v mozku tříbí a přerovnávají informace, některé se mažou, jiné ukládají. Normální člověk v tu chvíli spí a má sny. Člověk na pervitinu ne, protože nespí. A tak si to ten mozek začne „přerovnávat" za běhu. Což je velmi nezdravé. Potom není mozku jasné, co je sen a co realita a dochází k halucinacím, hororovým či pronásledujícím. Objevují se úzkosti, deprese, sebevražedné tendence, agrese...
Při toxické psychóze člověk dokáže způsobit těžko napravielné škody a může ohrozit sebe i někoho dalšího, na zdraví i životě.
Před, při a po užití pervitinu, určitě dodržujte stejné zásady, popsané výše v souvislosti s MDMA, jinak si koledujete o malér a nikdy drogy nekombinujte.
Důležité odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/stimulacni-drogy-historie.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.drogovaporadna.cz/halucinogeny/mdma-extaze.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
Stačí takto?
Hodně štěstí a požehnaný Advent,
buďte na sebe, prosím, opatrná.
Amrit Sen