Tramal
Kučerka
Dobrý den paní Minařík,
ozývám se s novým dotazem. Manželovi (dlouholetému konzumentovi marihuany) teď možná přibyl nový problém:-((.
Trápí ho záda a lékař mu předepsal Tramal. Manželovi se ulevilo nejen s bolestmi, ale také nálada. Je jako vyměněný, ztělesnění dobré nálady a trpělivost. Užívá ho 11 dní s dvoudenní přestávkou. V přestávce byl okamžitě byl na nervy.
Manžela jsem upozornila na rizika léku a i si přečetl příslušné informace. Přestal ho po tom brát jen na dva dny.
Zajímalo by mě, po jaké době vzniká závislost a kolik mu toho může lékař předepsat? Asi se to dá sehnat i jinak?
Vzhledem k jeho závislosti na marihuaně a jeho přístupu k tomu, se teď obávám, že by mohl postoupit v \"drogové kariéře\" do další úrovně. Kučerka

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Kučerko,
obavy jsou určitě na místě a úplně jim rozumím. Manžel 15 let užívá marihuanu, teď přibral tramal a nezvládl ho vysadit ani na dva dny, resp. když to udělal, byl nepříjemný.
Už minule jste psala, že se vám manžel tak trochu "ztrácí před očima". Po tramalu - zdá se - se situace vlastně zlepšila - manžel má lepší náladu, je trpělivý. Tramal užívá na bolesti zad. A ono je skutečně možné, že pokud delší dobu trpěl na větší bolesti, pak s úlevou od bolesti může přijít i lepší nálada a trpělivost. Bohužel to však může souviset i s vlastním užitím tramalu. Přeci jenom je to opiát, a ten s sebou krom úlevy od bolesti i celkové zklidnění.
Na dálku vám nedokážu příliš poradit. Co považuji za nejspodstatnější je, co vlastně chce váš manžel. Nepíšete, že by ho to samotného nějak trápilo. Je spokonený? Pokud on sám vnímá situaci jako bezproblémovou, nejspíš nebude chtít nic měnit. Jediné, co pak můžete udělat vy, je s  ním o svých obavách a pocitech otevřeně mluvit. Možná by nebylo od věci společně zajít k lékaři, který mu léky píše a zeptat se, jak to bude s užíváním tramalu dál.
Umím si představit, že mít starosti o manžela ohledně závislosti na tramalu a marihuaně, k tomu se starat o tři děti ... můžete toho mít nad hlavu. Možná by se vám ulevilo, kdybyste si promluvila s někým, kdo vás nebude soudit, kde se nebudete muset stydět apod. Zvážila jste možnost, zajít si o tom s někým promluvit? Existují poradny, které jsou zdarma. Kdybyste o to stála (a já bych vám to opravdu doporučila, i když vím, že to chce sebrat odvahu), napište, která města jsou vám dobře dostupná, ráda vám pošlu kontakt.
Držím palce.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.