Manžel začal brát pervitin
Aneta
Dobrý den, manžel už skoro rok bere pervitin a nevim, co mám dělat... Odejít od něj nechci, miluju ho a máme dvouleté dítě, ale vždy mu říkám, že pokud nepřestane, odejdu na čas k rodičům, ale to nemůžu, vždy mě začne vyhrožovat, že se zabije, takže vlastně od něj nikdy neodejdu... Buď by se zabil, nebo ufetoval... Já bych potřebovala poradit prosím, jak se mám k němu chovat? Na léčení nepůjde a sama si myslim, že to na léčení zatím není, každej den to nebere, doma taky, asi jen v tý práci... nevim už, co mu mám věřit. Je to hrozný jak se změnil, je vychrtlej, propadlý tváře, zapadlý oči, prostě už to není on!!! Poraďte mi prosim, nemám to komu říct... Děkuju...

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den Aneto,
vypadá to, že Vás dostal manžel do velké pasti. Na jedné straně nejste spokojená s tím, jak se změnil, že bere pervitin. Na druhou stranu si netroufáte od něj odejít. Jako by Vás přesvědčil, že jste Vy zodpovědná za jeho život. Ale to přeci nejste. Jste jistě zodpovědná za sebe a hlavně za své dítě. Ne ale za to, jak naloží se svým životem on, když ho opustíte, protože nechcete žít s drogově závislým. Není až tak podstatné, jestli bere denně, ale hlavně to, jak ho to proměnilo a co to dělá s Vaším společným životem a rodinou. A zdá se, to ovlivňuje poměrně dost.
Nemá smysl hrozit něčím, co nejste schopná splnit, jako je například odstěhování k rodičům. Abyste mohla přijít na nějaký lepší způsob jednání s partnerem, je potřeba nejdřív přijmout, že Vy nemáte za jeho život zodpovědnost. Pak to bude rozhovor mezi dvěma dospělými a budete schopni něčeho dosáhnout. Není to ale vůbec lehké. Snad by Vám pomohlo, kdybyste si své myšlenky ujasnila s někým zvenčí, kdo se v problematice orientuje.
Pokud byste měla zájem, můžeme se domluvit na konzultaci v pražské Poradně pro rodiče, která funguje bezplatně, a když budete chtít, pak i anonymně. Více o našem zařízení najdete na http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html. Je možné objednat se telefonicky, mailem, nebo přímo zde prostřednictvím poradny, když napíšete, jaké jsou Vaše časové možnosti.
Pokud je to pro Vás daleko a nevíte, kam se obrátit u Vás v okolí, napište prosím nejbližší město, kontakt Vám ráda zašlu.
S pozdravem
Jana Žáková (Justinová)