Metanfetamin
Hedvika
Dobrý den.Ma situace je docela složitá a nevím jak dál.je mi 29 let na pervitinu jsem závislá 12 let,takže jsem za tu dobu prožila mnoho.ale teď jsem v beznadějně situaci..mam přítele který mne bije a snaží se ovládat.Ale mi řidiče jsou zaslepení řekla bych že si je koupil.Ale já to už nezvládám místy uz přemýšlím nad tim se vzít život.ale to nechci.jenze ta beznaděj když člověk nemá kam jít.Kamaradi?určitě víte jak to mezi takovým lidma chodí.chtela bych vědět jestli je možnost navštívit nějakou komunitu.a zůstat tam žít.vubec nevim mam jit.chci už od toho utéct,konečně začít žít zivot bez drog.pracuji nedaleko ostravy ale nemám finance na podnajem proto píšu.je možnost někde utéct? A začít znovu?Lenka

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Lenko,
rozumím tomu, že jste v komplikované situaci. Už 12 let berete drogy, přítel rovněž užívá a k tomu vám ubližuje. Nemáte nejspíš nikoho blízkého, komu byste mohla věřit. Ani vaše vlastní rodina není v tuto chvíli pro vás oporou. Vypadá to, že jste nešťastná. Píšete, že jste přemýšlela i nad sebevraždou.
Teď jste ale rozhodnutá s tím něco zkusit udělat. Jen nevíte, kde začít, kam se obrátit, kde hledat pomoc. Rozumím tomu dobře?
Zatím toho vím příliš málo na to, abych mohla jednoznačně říct, co přesně byste teď měla udělat. Sehnala jsem vám proto kontakty na místa, kam můžete zajít a všechno probrat a případně naplánovat další kroky. Kam se obrátíte, je na vás. Všude se vám budou rádi věnovat a pomohou. Jediné, co je důležité, je vaše rozhodnutí a to, co chcete. Chcete od partnera odejít? Hledáte bezpečí? Chcete se zbavit drog? Chcete si o tom všem s někým vlastně hlavně popovídat a pak se uvidí? To všechno je v pořádku. Žádné z míst, kam vám dám kontakty, vás nebude do ničeho nutit. Nikdo vás neodveze, nezavře, ale taky nezachrání a nerozhodne, co bude dál. Všechno to bude nejspíš pár dní nebo i týdnů trvat. Ale věřím tomu, že cestu najdete.
Pod Bílým kruhem bezpečí funguje nonstop linka pomoci určená obětem domácího násilí, tel. je 116 006 (skutečně jen těchto 6 čísel). Můžete volat kdykoli a v krizi si alespoň popovídat a ulevit, možná i zjistit, jaké máte další možnosti.
Organizace Acorus pomáhá obětem domácího násilí. Má pobočku i v Ostraně. Adresa je 28.října 124, tel. 597 489 207. Mluvila jsem po telefonu s paní Paprsteinovou, která by s vámi mohla vše probrat a připravit plán, co dál. Byla by ráda, kdybyste mohla přijít osobně. Sídlo mají v budově Domu kultury naprti Krajskému úřadu v Ostavě. Mohou vám pomoci se zajištěním policejní ochrany před partnerem, naplánovat a zajistit odchod od partnera do azylového bydlení (kde ovšem nesmíte být pod vlivem drog a funguje tam dost přísný režim - s cílem ochránit nejčastěji ženy a maminky s dětmi, před jejich bývalými partnery). Pokud byste abstinovala, můžete plánovat nástup do komunity odtud. Spolupracují i s Renarkonem, který pomáhá lidem se závislostí.
Organizace Renarkon se věnuje hlavně závislostem. V Ostraně sídlí na adrese Stojanovo nám. 1, tel. 595 782 122. Tam by vám mohli pomoci zorientovat se v možnostech léčby, zajistit nástup na detox, případně dál do léčeby, či komunity. Zde by pro vás mohla být kontaktní osovou paní Edita Ondarza.
Všechna tato zařízení fungují zdarma. Mají omezenou provozní dobu (vyjma té poradeneské linky) a proto by bylo nejlepší se k nim dopředu objednat. Stačí zavolat, případně nechat vzkaz s telefonním číslem, aby vám mohli zavolat zpět (může se stát, že budou mít zrovna s někým schůzku).
Nejspíš budete muset po nějakou dobu ještě zůstat bydlet s partnerem, nebo hledat, ke komu se přestěhovat, než by se vše domluvilo. Ale bude to otázka max. týdnů, nástupy do komunity nebo léčebny bývají (pokud spolupracujete a jste rozhodnutá) často do měsíce možné.
Snad alespoň takto.
Na každý pád budu ráda, když dáte vědět, jak jste se rozmyslela, kam jste se ozvala a jak to s vámi vypadá. Vím, že někdy bývá těžké ze situací a vztahů, jako je ten váš, odejít. Držím palce a přeju hodně sil. Změna bude nejspíš náročná, ale určitě bude stát za to.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.