marihuana v remisi
matka.m
muj nezletily syn, 5.rok v remisi po lecbe nadoroveho onemocneni zrejme zacal kourit marihuannu,ne casto,me obavy:muze to prispet k znovu vzniku nadoru?a samozrejme strach ze zavyslosti.Jak se mu pokusit pomoct,byl ke mne i agresivni.nevim jestli mu otevrene prenest me obavy o riziku znovubjeveni nemoci?spis zduraznuji nebezpeci zavyslosti a on jako dospivaci odmita nebezpeci argumentuje ,ze marihuana leci a neublizuje.
dekuji

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
co se týče nebezpečí návratu nádorového onemocnění, není myslím velký důvod k obavám. Případně bych raději zvolila možnost, aby ho o souvislostech poučil lékař. Jednak se bude jednat o zaručené informace, dále pro něj bude asi větší autoritou. Vy jste si s ním přeci jen mnoho zažila a proto je jasné, že máte velké obavy. Pro něj zároveň nejste zrovna ve věcech drog někdo, komu by chtěl naslouchat.
Druhou Vaší otázkou byl vznik závislosti. Ten hrozí při pravidelných, celkem častých dávkách (určitě několikrát za týden). Samotné dávkování ale není to nejpodstatnější kritérium, kritéria závislosti najdete na: http://txt.www.drogy-info.cz/index.php/publikace/glosar_pojmu/d/diagnosticka_kriteria_zavislosti.
Syn nemusí být nutně závislý, aby to znamenalo problém. Může Vám vadit i občasné kouření THC, nebo to že zanedbává školu a povinnosti atd. Pak je na místě společně mluvit o tom, jaké jsou pro Vás únosné hranice, co si představuje on a pokusit se najít nějakou shodu. Také se s ním zkusit dobrat toho, co mu dává marihuana dobrého. Protože není pravda, že drogy by dělaly jen to špatné, to by je nikdo nebral. Minimálně zpočátku bývají pro uživatele velkým pozitivem. Pokud by se Vám nedařila domluva doma, je nejlepší navštívit některé z center pro rodiny ohrožené drogou a pokusit se o domluvu za přítomnosti třetí, neutrální osoby.
Pokud byste měla zájem, můžeme se domluvit na konzultaci v pražské Poradně pro rodiče, která funguje bezplatně, a když budete chtít, pak i anonymně.
Více o našem zařízení najdete na http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html. Je možné objednat se telefonicky, mailem, nebo přímo zde prostřednictvím této Drogové poradny, když napíšete, jaké jsou Vaše časové možnosti.
Pokud je to pro Vás daleko a nevíte, kam se obrátit u Vás v okolí, napište prosím nejbližší město, kontakt Vám ráda zašlu.
S pozdravem
Jana Žáková (Justinová)