Ritalin - rizeni
Tom
Dobry den, mam ADHD a od detstvi uzivam Ritalin. Chci se zeptat, jestli je Ritalin zjistitelny klasickymi testy. Pokud vim, tak Ritalin neni amfetamin. Dekuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Tome, zdravím Vás.
Ritalin při orientačních testech detekovatelný je, pro řízení motorových vozidel je ze zákona nepřípustný.
Methylfenidát, kognitivní stimulant, účinná psychotropní látka léku Ritalin, je detekovatelná i několik dní po posledním užití.
Methylfenidát je uveden jako psychotropní látka v seznamu návykových látek. Řidič by neměl v souladu se zákonem o silničním provozu (par.125 odst.1 písm.b) řídit motorové vozidlo bezprostředně po jeho užití nebo pod vlivem této látky.
Skutečnost, že Ritalin užíváte na lékařský předpis a zcela legálně, bohužel na situaci nic moc nemění. Z pohledu zákona je to tedy srovnatelné, jako kdyby Vám byla v krvi zjištěna jiná návyková látka. Je pak otázkou, zda by k této skutečnosti přihlédl úředník, který by v dané situaci rozhodoval o udělení postihu.
Běžný postup (pokud orientační testy PČR vyjdou pozitivní) je takový, že je řidič vyzván k vyšetření krve. Samotné orientační testy nejsou dostatečným důkazem k prokázání přítomnosti návykové látky. Zadržení ŘP na místě do doby než je znám výsledek krevních testů (na základě pozitivního orientačního testu) spolehlivě zabránit bohužel nelze.
Stačí to takto?
MK