Vliv mariuhany
Honza
Dobrý den, chtěl bych se zeptat na názor odborníka-do jaké míry ovlivňuje kouření mariuhany moje myšlení, chování a výkonnost. Kouřím přibližně půl roku, 1-3x týdně. Pravidelně sportuji(každodenní běhání nebo posilovna). Ve škole jsem průměrný student, ale občas mi připadá, že jsem trochu ,,mimo,, Trochu mám asi problém s pozorností a soustředěním. Trochu se trápím kvůli neštastné lásce, takže demotivace k tomu co mě nebaví může být zapříčeněna právě takovými problémy. Myslím že nekouřím abych zahnal problémy,ale prostě se mi líbí když mohu vypnout a nemyslet na nepříjemnosti.
Rád bych se zeptal jaká je pravděpodobnost, že úžívání mariuhany v takové míře zhorší moje studijní a sportovní výkony. A celkově jestli je možné, že to změní moje celkové společenské vyjadřovaní a schopnost zařadit se do společnosti.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Honzo.
Obecně je odpověď jednoduchá - ano, užívání marihuany ovlivňuje vaše chování, myšlení a nejspíš i výkonnost. Dost možná se mimo a nesoiustředěný cítíte i proto, že kouříte marihuanu. Ale jistý vliv bude mít nejspíš i rozchod s přítelkyní. To lze jen těžko na základě těch pár vět posoudit.
To jakou měrou vás marihuana ovlivňuje, to už je věc do značné míry individuální a těžkou posouditelná. Vychází to ze zkušeností, jaké s drogou máte, kolik a s jakým očekáváním jí užijete, za jakých okolností apod. Zároveň budou vždy hrát roli i další proměnné, zejména pak vaše psychické a fyzické zdraví, patří sem tedy i rozchod s přítelkyní, sklony k depresím apod. Odpověď na tuto otázku si nejspíš dokážete dát jen vy sám, pokud se budete sledovat a porovnáte, jak fungujete s a bez marihuany, nebo pokud se zeptáte okolí, kterému můžete odpověď věřit.
Říkáte, že nekouříte proto, abyste zahnal svoje problémy, ale proto, abyste vypnul a nemyslel na nepříjmenosti. Nepříjemnosti jsou podle mého přeci jenom taky trochu problémy.A pokud se vám nedaří vypnout jinak ... řekněme, že i to je na pováženou. Osobně v té větě vidím velký rozpor.
Nezdá se vám nezvyklé, že abyste vypnul a nemyslel na nepříjemnosti, musíte si zakouřit marihuanu? Jak jste to dělal dříve než jste začal kouřit marihuanu? Není přeci jenom přirozenější jít v takové chvíli za kamarády, popovídat si, nebo něco podnitkout, jít si zasportovat, projít?
Je na vás, jestli budete v kouření marihuany pokračovat, nebo ne. Nikdo jiný se za vás nerozhodne. Já mohu mluvit jenom za ty, které potkávám po 5 nebo taky 10 letech užívání na stránkách www.koncimshulenim.cz v rámci online léčby. A věřte, že po takové době se toho těžko zbavuje. Není to nemožné, ale ani jednoduché. Spousta lidí začínala přesně tak, jak popisujete teď vy. Často ještě na střední škole, většinou v partě známých. Postupně to přešlo na denno denní kouření osamotě nebo s partnerem doma po práci. Po takové době najednou přišlo období, kdy je začalo štvát, že si neumí den bez jointa představit (nemluvě o penězích, zápachu, pohledu okolí nebo partnera, který nekouří, děti atd.). Zjistili, že hulí vlastně ze zvyku, kvůli závislosti a aby se jim podařilo večer usnout. Mluví o tom jako o otročině a nesvobodě. Někteří se ozvou v momentě, kdy přijdou kvůli kouření marihuany o řidičák nebo práci.
Píšete, že sportujete, studujete. Jste smutný z rozchodu, máte asi i nějaké další starosti (podle těch nepříjemností a touhy vypnout). Nedokážu dopředu posoudit, jak moc užívání marihuany ovlivní vaše studijní nebo sportovní výsledky, ani jak moc velký vliv bude mít na vaše společenské vyjadřování a schopnost se zařadit. Nejspíš nějaký mít bude. Možná pomůže, když si sám pro sebe dáte jasné hranice, kdy už pro vás bude hulení prostě nepřijatelné - může to být zhoršení ve sportu nebo ve škole, pravidelné sportování, kterého se prostě nevzdáte, mít přátele, kteří nehulí a vídat se s nimi střízlivý, ... určitě na něco přijdete sám.
Užívání třikrát týdně může znamenat i to, že jste tak trochu pod vlivem marihuany pořád. Záleží samozřejmě kolik, čeho, jak a kdo užívá, ale v případě, že je to pravidelně nějaké množství (né jeden dva prásky, ale třeba joint apod.), pak by vám dost možná screeningové testy mohly vyjít positivně v podstatě kdykoli.
Říkám si, že už jenom to, že píšete do naší poradny, nejspíš souvisí s tím, že možná máte nějaké obavy a tušíte, že to není v pořádku. Nebo je to jinak? Pokud byste chtěl o kouření marihuany mluvit, můžete mi dát vědět, jaká větší města jsou vám dobře dostupná. Pokusila bych se najít někoho, kdo by si s vámi promluvil (zdarma, bez toho, že by vás soudil). Podstatný by mohl být i váš věk. K odpovědi můžete použít i skrytou poznámku, díky ní pak bude dotaz i odpověď přístupný pouze vám.
Stačí to takhle?
Přeji vše dobré.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.