Dlhodobe liecenie
Igor
Dobry den,
uz priblizne 6 rokov bojujem so zavislostou na pervitine. Absolvoval som asi 3 liecenia, kazde v rozmedzi od 2-5 mesiacov. Po prvom lieceni som ostal cisty 2,5 roka, po druhom 6 mesiacov a po tretom 9 mesiacov.
Uvedomil som si, ze vlastne tychto 6 rokov mojho boja je len motanie sa na jednom mieste, kedy ziadny aspekt svojho zivota (kariera, najdenie zivotneho partnera a pod) nemozem plnohodnotne rozvinut. Dospel som k zaveru, ze najidealnejsie pre mna bude absolvovat dlhodobe liecenie, pripadne resocializacne zariadenie.
Zvazujem liecenie v Cechach, aj kvoli zmene prostredia, kedze v Bratislave, z ktorej pochadzam, uz sa vyznam natolko pri hladani \"zdrojov\", ze ani prerusenie aktualnych nespravnych kontaktov ma pred pervitinom nedokaze ochranit. Som jednoducho na to slaby.
Vedeli by ste mi poradit, ake moznosti mam ako Slovak co sa tyka dlhodobych lieceni v Cechach? Mozem vobec absolvovat liecenie v inej ako svojej krajine?
A takisto by ma zaujimalo, aky mate nazor na ine riesenie mojej situacie: absolvovat 3 mesacnu liecbu a nasledny odchod do zahranicia, konkretne do krajin akou je napr. Cina, kde som si isty, ze by som si kvoli totalitnemu rezimu nedokazal zohnat ziadne drogy.
Dakujem za odpoved
S pozdravom
Igor

Odpověděl: Jakub Chudomel
Zdravím vás Igore,
díky za zajímavý dotaz.
Obecně vzato k dotazu v závěru - před drogou se utéci nedá, ale lze takto podpořit, minimálně v období křehkosti abstinence, její udržení. Tedy - vše podstatné je na/ve vás, nikoliv ve městě, ve kterém žijete. Tedy uvažovat o práci v zahraničí jako léku na braní drog je neadekvátní, ale uvažovat o tom jako o zajímavé životní cestě, která může podpořit vaši abstinenci, je /z mého pohledu/ zdravě dobrodružné, je odpovídající..
K léčbě mimo Slovensko. Podstatné jsou asi dvě oblasti - funkční a ekonomická.
Léčba je založena na psychoterapii, často skupinové - je tedy podmíněna znalostí jazyka dané země. Abych já rozuměl, ale i ostatní, aby rozuměli mě. A - abych se dokázal vyjádřit dostatečně srozumitelně. Toliko k funkčnosti... Toto je pro vás v Česku vcelku bez problému.
Ekonomický pohled je rozdílný na léčbu ve státním zdravotním zařízení a nestátní nezdravotní instituci typu terapeutické komunity (sociální služba). Státní zdravotní zařízení hradí léčbu ze zdravotního pojištění - to byste musel mít, nebo můžete být samoplátce. Tuto léčbu poskytují většinou specializované psychiatrické léčebny. Například zde - http://cervenydvur.cz/. Jak je to s konkrétními náklady na léčbu se musíte zeptat přímo jich.
Z dotazu však vnímám váš zájem o dlouhodobou léčbu v terapeutické komunitě. Základní informace o té nejstarší v Čechách, kde já pracuji, najdete např zde - http://sananim.cz/terapeuticka-komunita-nemcice-(tkn).html. I zde léčba (trvající cca 1 rok) stojí dost peněz - v řádu staticísů korun. Větší část je poskytovateli léčby poskytnuta dotacemi (od státu, krajů, měst, atd), menší část spoluhradí každý klient - ze sociálních dávek nebo z dávek zdravotního pojištění, nebo z podpory v nezaměstnanosti. Ale zároveň musíte disponovat i zdravotním pojištěním... Opět můžete být, teoreticky, samoplátce...
Nejschůdnější cesta, jak se dostat v Česku do léčby, je zde pracovat. Tím jste účasten v systému sociální i zdravotní péče. Již jsme takové klienty měli. Další, teoretickou, možností, by bylo zajistit si platbu od Slovenských institucí. Což v praxi považuji za spíše nereálné. Poslední možností je si léčbu uhradit...
Co se dějě s vámi v léčbách, když zatím moc nefungují...? Věnujte se tomuto a odpovědi hledejte v sobě, ne mimo sebe... - město, atd.
Dejte vědět..., držím vám palce.
Jakub Chudomel