Jak pomoci bratrovi
Stanule
Dobry den, obracim se na Vas s dotazem ohledne meho mladsiho bratra. Memu bratrovi je 24 let, detstvi nebylo nic ruzoveho , nase matka ho zanedbavala a bratr cim byl starsi ,tim to snim slo z kopce.Zacal uzivat drogy a krast. V soucasne dobe , je na tom tak ze je hodne silne zavysli na drogach a 25.6 mel nastoupit do 3 rocniho trestu odneti svobody za kradeze a uzivani drog. Buhuzel ja jakozto jeho sestra mam o nej hrozny strach, vite zhruba tri roky jsem ho nevidela , jelikoz mam svou rodinu a zivot. Ale nyni to dospelo do situace , kdy jsem mluvila s nasim otcem a ten mi vse o bratrovi rekl a ja mam strach ,ze by si mohl neco udelat.. Chci se Vas proto zeptat, je nejaka sance u takhle mladeho cloveka na novy zacatek ? Popripade jak bych mu mohla pomoci? Uprimne ,ja osobne si myslim ,ze nejlepsi by bylo ho dostat do lecebny, ale je to jen ma domenka, jelikoz se v takovych vecech nevyznam. Predem Vam dekuji.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
vůbec se Vám nedivím, že máte o bratra strach. Pokud má nastoupit na 3 roky do vězení, není už to žádná maličkost. Máte pravdu, že nejlepší by pro něj byla léčba, ale nejdřív si musí "odsedět" alespoň většinu trestu, aby ho pak případně pustili za dobré chování a on mohl nastoupit do léčby. A hlavně tedy musí chtít. v rámci trestu může zažádat o kontakt s psychologem nebo terapeutem, do většiny věznic také dochází kolegové ze zařízení pro závislé, kteří s vězni pracují na motivaci a na nástupu do léčby hned po výkonu. Možnosti tedy jsou a šance na nový začátek jistě také. Jen je třeba, aby bratr chtěl alespoń tak, jak moc si to přejete Vy.
Pokud byste chtěla celou situaci více zmapovat a zjistit, jaké jsou možnosti, nebo prostě jen někomu říct o svém strachu o bratra, podělit se o něj, je možné obrátit se na některé ze zařízení, která pomáhají rodinám drogově závislých. V Praze Vám mohu nabídnout služby naší Poradny pro rodiče (a blízké) Sananim, která sídlí v Žitné ulici 51 na Praze 1, tel.  739 268 527. Kontakty jinam Vám ráda zašlu, když napíšete nejbližší město.
S pozdravem
Jana Žáková