Toxicka psychoza
Inga
Dobry den,zdravim,Vas,isto iste moje,,,pisanie\"sem nepatri,ale aj tak napisem,ulavim si tym,aj ked nemusite mi odpovedat,Moja dcera je stale v nemocnici,ja som odisla do prace a obcas podla moznosti spolu komunikujeme.Je to uz pät tyzdnov celkovo,co je hospitalizovana,ako ste mi vravel, a tak to aj bolo,z psychozy sa uplne dostala.Tej sielenej psychozy.Medzicasom sme rozpravali a aj zariadili,(ja s primarkou)liecenie,najprv suhlasila,potom velmi casto menila nazor!
Posledne dni ma velmi prosi,nech juodtial vezmem,z psychiatrie,ma ,,,rezim 4ku,,pri 5tke mohlaby aj sama v areali von,...Prepacte,neviem ako na jej telefonaty a smsky reagovat,reafujem tak,ze proste tam musi zotrvat.Velmi sa na mna hneva a ja mam vycitky,ze jej na dialku neviemmpomoct!!!,tym,ze by som ju eventualne vzala domov ,co Nechcem!!Ja to zvladam ako tak,pokial ju nepocujem.Tvrdi mi,ze ,,tam,,,z nej robia blazna ,a ona chce byt doma ,proaim Vas ako mam na jej ,,,,rozhovory ,,,reagovat?????

Odpověděl: Amrit Sen
Paní Ingo, opět Vás zdravím.
Je dobře, že píšete, a že jste "v provozu". Vaše "písanie", sem patří. Nerozumím úplně tomu, co znamená, že máte dceru "od tamtud vzít". Vaše dcera je přeci dávno plnoletá, a pokud vím, nikdo, respektive soud, ji nezbavil svépravnosti. To znamená, že může z psychiatrického oddělení kdykoli odejít na reverz a její pobyt se ve skutečnosti odvíjí především od jejího rozhodnutí, ne od Vašeho.
Mám fantazii, že vzít jí odtamtud, má znamenat, postarat se o ni, mít jí "na krku", se vším, co k tomu patří. Je to tak, že pokud dcera odejde z psychiatrického oddělení, proti přání, respektive doporučení lékařů, byla by v tento moment bezprizorní? Možná ne, opravte mě, pokud se mýlím. Nezlobte se, ale pokud je to tak, necháváte se dcerou vydírat.
Podle všeho, že nemáte kapacitu, čas, energii, prakticky žádnou možnost k sobě do zahraničí dceru vzít, aniž byste si rozbila, možná zničila vlastní život.
Navíc, dcera, kromě současné psychiatrické léčby, která nebude nekonečná, spíše naopak, nepotrvá dlouho a lékaři dceru tak, či tak, propustí, potřebuje intenzivní léčbu závislosti na návykových látkách, na kterou, podle všeho, dcera není nastavená, a s velkou pravděpodobností, byť je přesvědčená o opaku, nebo tvrdí, že se drog nedotkne, se dříve, nebo později, k drogám vrátí a příběh se bude opakovat.
Psala jste, že máte svého psychologa, nebo jiného odborníka, se kterým můžete i u Vás (tuším ve Švýcarsku, Rakousku?), situaci osobně konzultovat a ošetřit, udržovat v kondici vlastní duševní stav a rozpoložení. Proč v tom nepokračujete? Potřebujete to jak sůl.
Dovedu si představit, že to může být finančně náročné, pak využijte možnost konzultací na pracovištích zařízení organizací, které poskytují bezplatné poradenství a další služby rodičům a blízkým uživatelů návykových látek. V obou zemích pracuje mnoho takových organizací a velmi kvalitních služeb, v každém větším městě.
Můžete zajít na otevřený mítink Anonymních narkomanů (Narcotics Anonymous - mezinárodní název, stačí za něj ve vyhledači zadat zemi a dozvíte se, kde všude v oblasti mítinky probíhají), kde můžete čerpat z osobních zkušeností abstinujících závislých i jejich blízkých.
Která doporučení, z námi poskytnutých, jste využila a využíváte?
Doporučuji Vám tedy, nenechat se vydírat. Do situace, ve které se dcera nachází, se dostala, ať už si to připouští, nebo ne, díky vlastním rozhodnutím a činům. Je třeba, aby za ně pocítila odpovědnost a nesla jejich důsledky. V opačném případě, byste ji připravila možná o poslední motivaci ke změně. Řekněte jí, že jí máte ráda, ale že si nenecháte vzít Váš život.
Nabídněte dceři podporu, jejíž forma se bude odvíjet od Vašich možností, ne jejího diktátu, a podmiňte ji setrváním v léčbě a pokračováním, repektive léčbou závislosti. Na tom trvejte a podmínky návrhu, až přijde na "lámání chleba", dodržte.
Komunikujte s ošetřujícími lékaři, pokud dala dcera souhlas k poskytování informací Vaší osobě. Komunikujte s dcerou, zůsobem a mírou, které budou Vám příjemné a konstruktivní. I to dceři řekněte, jinak komunikaci, byť to pro Vás může být těžké, přerušte a na delší čas uzavřete. Bude to všechny užitečnější.
Co dodat? Jak najít kontakty na odborníky u Vás i na Slovensku, už víte.
Držím palce, Vám i dceři hodně štěstí, pevné nervy,
Amrit Sen.