Jak dostat syna z drog zavislosti
Liliana
Dobry den, zjistila jsem, ze syn užívá drogy. Jde pravděpodobně o pervitin, našla jsem inj stříkačky. Prosím o radu, jak ho přimět k léčení. Nejaky postup.
Dekuji

Odpověděl: Amrit Sen
Liliano, zdravím Vás.
Chápu Vaši náročnou situaci, možná zděšení a bezmoc. Dobře, že píšete. Nejste první, ani poslední rodič, který je podobnému problému vystaven.
Mnoho rodičů, při takovém zjištění, byť s nejlepšími úmysly, způsobí, díky neznalosti problematiky a unáhleným krokům, více škod, než užitku a už tak pošramocený vztah s potomkem, neuváženým jednáním, rozbijí na kousky.
Nepíšete, kolik je Vašemu synovi let, respektive, jestli je zletilý, nebo mladší 18 let, od toho by se mohly odvíjet a v některých aspektech lišit naše doporučení. O jakou drogu, nebo drogy jde, nejspíš také nevíte.
Neuvádíte, jak se syn projevuje, ani v jakých ohledech se změnilo jeho chování. I to by nám mohlo napovědět.
Také, jestli jste na výchovu syna sama, nebo máte podporu a možnost svoje trápení sdílet s manželem, nebo partnerem. Předpokládám, že synem sdílíte společnou domácnost. Opravte mne, prosím, jestli se pletu.
Co je však jisté, že v tuto chvíli potřebujete pomoc především Vy, abyste se konsolidovala, nepropadala panice, byla pevnější v kramflecích a především, nezůstávala v náročné situaci sama.
Internetové poradenství má své limity, není nad osobní pohovor. Proto vám doporučuji, dříve, než začnete cokoli jiného podnikat,  situaci osobně konzultovat s naslovo vzatými odborníky.
Zatelefonujte do nejbližšího zařízení, které poskytuje bezplatné služby, konzultace a poradenství, rodičům a blízkým, uživatelů návykových látek a domluvte si termín schůzky.
Nesejde na tom, jestli zavoláte a zajdete do adiktologické ambulance, AT poradny, nebo kontaktního centra.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci navrhnou konkrétní kroky, jak ji řešit.
Získáte pochopení, podporu a pomoc. Dozvíte se, jak se synem komunikovat, jak nastavit pravidla a mantinely společného soužití, jak je uhájit, případně jak dostát sjednaných opatření, při jejich porušení. Zároveň, jakých chyb byste se měla vyvarovat.
Co je velmi důležité, seznámí Vás s možnostmi, jak se pokusit podpořit synovu motivaci k pozitivním změnám, také co je podpora, a co už ne. Rodiče často, chybně volenou podporou a "pomocí", umožňují svým potomkům setrvání v dalším užívání drog, nebo přímo podporují jejich propad do tenat ještě hlubší závislosti, byť si přejí pravý opak.
Dozvíte se, co můžete, respektive máte udělat pro sebe, abyste se nezačala hroutit a stála nohama na zemi, protože kdo nedokáže pomoci sobě, může těžko být užitečný někomu jinému, pomoci dalším.
Chápu, že na to teď nemáte ani náladu, možná ani sílu, ale je nezbytné a pro dobro věci, abyste si "naordinovala" aktivity, které Vám přináší radost. Vyražte mezi lidi, pobavte se, zkuste, kromě odborníků, si o trablech popovídat s někým z rodiny, blízkých, nebo přátel, koho máte ráda, komu věříte. Upustíte ventil, uleví se Vám.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám obratem kontakty na kvalitní, bezplatné služby v dosahu, obratem pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu zařízení, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Jestli jste z Prahy, nebo okolí, můžete se obrátit na naši specializovanou, pezplatnou Poradnu pro rodiče:
Poradna pro rodiče (PPR) SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Budeme rádi, když dáte vědět, jak si stojíte, jak se situace vyvíjí, jestli Vám byla odpověd užitečná.
Přeji vše dobré, pevné nervy,
oběma hodně štěstí,
Amrit Sen.