Kokain kazde dva tydny
HelenaP
Dobry den, chtela bych se zeptat, spoznala jsem kluka, s kterym mi je moc fajn, ale vim, ze si dava kokain kazde dva tydny na party, a ja nevim jestli je kazde dva tydny mo nebo je to ok? Neni vubec hubeny, ji zdrave, a prijde mi zdravotne v poradku, zkoumala jsem jeho nos taky vypada v poradku, sice chrape ale to je asi normalni. Obcas je paranoidni a podezriva me.
Dekuji za odpoved!
H.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Heleno,
mám dojem, že předchozí dotaz byl rovněž od vás. Tentokrát už mluvíte konkrétněji a předchozí dotaz mi pak dává nový smysl. Přesto pro vás v tuto chvíli nemám žádnou jasnou odpověď.
Pro někoho by byla představa přítele, který užívá drogy, ať už s jakoukoli frekvencí (třeba i jednou za rok), naprosto nepřijatelná. Ale jsou lidé, kteří zůstávají s partnerem uživatelem i řadu let. Často to nějakým způsobem oběma stranám vyhovuje (je to zvyk, nejsou sami, nemusí nic měnit apod.) a často jim to také brání ve změně.
Jaký vztah budete mít s přítelem, záleží na vás obou. Ale rozhodnutí, jestli budete s někým, kdo užívá jednou za dva týdny kokain, podezírá vás a je občas paranoidní, je jen na vás. Můžete hledat vysvětlení a omluvu takového chování v užívání kokainu a parnerovo chování kvůli tomu tolerovat. Nebo se můžete rozhodnout, že takové chování, ať už je způsobené čímkoli, je pro vás nepřijatelné.
Někdy pomáhá stanovit jasná pravidla, jak spolu budete fungovat - budete spolu i když bude pod vlivem? Sama pro sebe si zkuste říct, co pro vás ještě bude a co nebude přijatelné (ale skutečně velmi konkrétně) a co se stane, když k tomu dojde. Pokud jde o partnerský vztah, bylo by dobré si s partnerem o všem v klidu promluvit - mluvte o sobě, svých pocitech, obavách, jak je vám nepříjemné podezírání, paranoia, jak vnímáte jeho užívání kokainu ... a zkuste mu naslouchat. Dejte si pak čas na rozmyšlenou a nenechte se ukolébat upřímností a pochopením. Jedna věc je být druhému přítelem, oporou, druhá věc být partnerem. Někdy není možné dělat obojí. Rozhodně myslete v prvé řadě na sebe. Pokud se necháte celou věcí sama strhnout nebo deptat, nepomůže to vůbec nikomu.
Nakonec bude rozhodnutí jen na vás. Já vám mohu jenom popřát hodně sil. A budu ráda, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí. Stejně tak se můžete ozvat na poradenskou linku, kterou jsem zmiňovala i v minulé odpovědi:
tel. 283 872 186 Kontaktní centrum SANANIM, PO: 13-20; ÚT-PÁ: 9-20; víkendy a svátky: 13-20; kde byste mohla věc probrat podrobněji, případně se domluvit na osobní schůzce. Telefon je zpoplatněn jako běžné volání.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.