rozpichane zily
lili
Dobry den,
Cca pul roku uzivam pervitin nitrozil r, a od urciteho okamziku se prakticky totalne rozpicham. Prvni davka vetsinou jde bez problemu, pak ale nejsem schopna zilu trefit. Bohuzel jsem shopna to zkouset do te doby nez se to nepovede, i nekolik hodin, a presto ze je to strasne ubijejici tak si nemohu pomoci. Pripadam si jak totalni ubozak, ale to odhodlani je proste silnejsi ne rozum v tu chvili. Vubec nevim co delam spatne, a proc to jednou jde a pam zase nejde kde muze byt problem a tim padem tomu ani nejsem schopna zamezit.v prubehu hodne piju. A pak mam jeden vpich vedle druheho, vypada to priserne, a presto to priste udelam zase... a kdyz uz se to stane, cim je nejlepsi zily osetrit aby se rychleji zhojili, a nebylo to videt. Prosim moc o radu. Dekuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Lili,
děkuji za dotaz i za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Vypadá to, že v tuto chvíli neuvažujete o tom, že byste s drogami skončila. Užívání pervitinu vás zatím asi stále baví. Ale nejspíš se po půl roce potýkáte s prvními zdravotními problémy. Hned na začátek se tedy zeptám, jestli jste v kontaktu s nějakým výměnným programem, kde zdarma můžete vyhodit špinavé a výměnou dostat čisté stříkačky. Pokud ano, nebojte se streeťáků nebo káčkařů, a na všechno se zeptejte. Pracovníci by s vámi měli být schopni projít aplikaci drogy krok za krokem a poradit. Možná zjistíte, že po první aplikaci děláte jen nějakou "banální chybu". Poradí vám i v tom, jak o žíly pečovat. Co dělat po vpichu, jaké masti použít na jaký problém.
Při aplikaci jakékoli látky do žilního systému by měl člověk dodržovat řadu pravidel. Veškeré náčiní i místo vpichu by měly být čisté, desinfikované (a věřte, že samotné použití konzelínu nebo mytí rukou může být věda, voda by měla být převařená, nebo přímo určená k injekční aplikaci). Příprava drogy by rovněž měla být pokud možno "čistá". Při vlastní aplikaci může hrát roli nejen místo, kam drogu aplikujete, ale i směr a úhel, v jakém vedete vpich, zaškrcení. Pak by měla následovat aspirace a teprve poté pomalé uvolnění škrtidla a drogy do žilního systému. Jde o tzv. zásady harm reduction - tj. snižování rizik - jejich cílem je, aby si člověk v době, kdy drogy užívá, co možná nejméně ublížil, nepoškodil žilní systém.
Jednou ze zásad je měnit místo vpichu - cílem je předejít poškození žilního systému a zbytnění žil v místě opakovaných vpichů. Pokud tedy nefunguje oblíbené místo, je dobré mít další místa v zásobě a střídat je. Mnohem bezpečnější by bylo se v případě opakovaných obtíží injekční aplikaci vyhnout a přejít na jinou aplikaci (šňupání, kouření nebo spolknutí - např. v kapsli).
Účínky pervitinu jsou několikahodinové. Řada lidí pervitin aplikuje a nepotřebuje si dát další dávku po několik hodin. Případně pak celý následující půl den prospí. Čím to je, že si aplikujete drogu opakovaně? Jak vaše jízda probíhá, jak dlouho a po jakých dávkách si drogu aplikujete? Máte mezi jednotlivými aplikacemi pauzu? Co vlastně v té době děláte? Pijete vodu, nebo alkohol? Odpočíváte? S kým a kde se pohybujete (obecně - jde mi spíš o to, jestli máte klid, nebo jste stále někde na cestách a v pozoru, v menší skupince známých nebo mezi spoustou lidí)? To všechno může vaše naladění ovlivnit a třeba vás i znervóznit při další aplikaci.
Nečekám, že mi na všechno otázky odpovíte. Chci tím poukázat na to, že problém je širšího rázu.
Pervitin navozuje stereotypní chování, tzv. záseky -  je možné, že vy se zasekáváte na další a další aplikaci. Takové chování k užívání patří. Pokud ho chcete změnit, budete muset nejspíš zkusit sama přijít na to, co by vám pomohlo (např. být s někým, kdo vaše myšlenky převede jinam). Pervitin je psychotropní látka - těžko říct, co přesně se s vámi děje. Je možné, že se vám aplikace nedaří právě proto, že se na ni tolik soustředíte. Zároveň máte obavu z toho, že se to nepovede (stejně jako posledně) a jste nervózní. Tím se dostáváte do začarovaného kruku. Dost možná jste po první aplikaci "v tenzi" a na tu reaguje celé tělo. I proto můžete mít problémy s další aplikací - možná jste nervózní, nedočkavá, v napětí, klepe a potí se vám ruka apod. Další možností je, že vás k opakovaným aplikacím vede touha po novém a novém nájezdu. Blíží se to trochu závislosti na jehle. Těžko říct. Žádné jednoduché řešení takhle na dálku pro vás nemám. Vím toho příliš málo na to, abych vám dokázala poradit. A tak mohu pouze ještě jednou doporučit káčko nebo terén. Víte kde takové zařízení hledat? Služby těchto zařízení jsou anonymní a zdarma.
Pokud byste stála o kontakt, napište mi, která větší města jsou vám dobře dostupná, poslala bych vám kontakt. Nebo se můžete sama podívat sem.
http://drogy.net/databaze-kontaktu/
Podle regionu můžete v rámci "ilegální drogy" hledat "kontaktní centrum" nebo "terénní program". Pak se stačí podívat na provozní dobu a místo, kam zajít. Objednání není potřeba.
Budu ráda, když napíšete, jak jste se rozmyslela.
Přeju, ať se daří lépe.
Zdraví,
Gabriela Minařík.