Neuspech
Krasny den,
Pokladam si otazku, zdali tyto rady k necemu jsou. Opravdu mate stale tu trpelivost radit tu \\\"lidem\\\" kteri sesli z cesty ?
Vzdycky jsem chtela v tomto smeru pomahat.. ale rozmyslela jsem si to.
Pred pul rokem jsem tu davala dotaz kvuli kamaradce ktera si zacla pichaz ve 20 letech a mela jit na rok se lecit, hezky podrobne jste mi vysvetlili o cem komunitni lecba je.
Nakonec to dopadlo tak, ze nenastoupila..picha si dal pervitin a ublizila..neli znicila lidi kolem sebe.
Trpi rodice.. matka asi nejvic.
Denne potkavam sjety lidi valejici se v Praze na chodniku a vedle nich chudaci psi podvyziveny.
Vsechny bych znicila.
Ne jen ze za ne platime vsema moznyma prostredkama.. ale vynalozime usili..ktere je naprosto zbytecne.
Oni se vylecit nechteji. Chteji byt jen stredem pozornosti a fnukat jak je zivot na hovno. A my co jsme jim objetovali vse se mame jit bodnout.
Zeptam se, jakej je procento uspesne vylecenych ?

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
díky za důvěru. Ano, máme trpělivost. Musíme mít, neboť ta, jak známo, růže přináší...
Chápu Vaše pocity hořkosti, ne každý je k trpělivosti nastaven. Ještě obtížnější bývá smíření s bezmocí a realitou, která bývá často krutá.
Osobně, podobně jako řada kolegů, se číslům a údajům, vyjádřeným v procentech, raději vyhýbám. Máme naše klienty, a nejen ty, rádi, takže trpící, ať už dobrovolně, či ne, pro nás nejsou pouhými čísly, údaji ve statistikách. Každá lidská bytost je důležitá.
Všichni máme svá místa, kde můžeme být užiteční. Snad jsou nám daná do vínku, ale určitě je nacházíme, pokud poctivě, s otevřeným srdcem hledáme. Učíme se svět i nás, lidi, přijímat takové, jací jsme. Vaše místo, v tuto chvíli, nejspíš nebude mezi uživateli návykových látek. Na tom není nic špatného, naopak. Jste a budete užitečná, potřebná a důležitá tam, kde se právě nacházíte, nebo na dosah ruky, či kdekoli jinde.
V naší praxi i soukromých životech, se setkáváme, udržujeme dlouhodobé kontakty s lidmi, kterým se z bludného kruhu závislosti podařilo vystoupit, žít spokojený, šťastný život.
Proces úzdravy a osobnostní změny, je náročným, někdy bolestným, během na delší trať. Každý má svůj čas, někdo jej využije, jiný ho nezachytí, proteče mu mezi prsty.
Uzdravující se, s léčbou či bez, musí vždy zatnout zuby a dlouhodobě na sobě intenzivně pracovat. Ani pro uzdraveného tato práce nekončí. Stává se obohacujícím programem na celý život.
Léčba závislosti, nemoci, která má horší prognózy, než rakovina, není zdaleka jen o abstinenci, ta je prostředkem, nikoli cílem. Tím je spokojený život, v kvalitních partnerských, rodinných, přátelských a pracovních vztazích, se světem i k sobě samému, schopnost zvládat každodenní problémy, přinášet sobě i druhým radost.
Pro Váš klid, procento uzdravených, respektivě dlouhodobě abstinujících, zejména těch, kteří prošli léčbou, je vysoké. Pro nás, pracovníky adiktologických profesí, jsou, stejně jako pro trpící závislé, kontakty s uzdravenými důležité. Každý takový člověk je pro všechny obohacením, zdrojem inspirace a naděje.
Uzdravených, každým dnem přibývá, u nás i ve světě. Desítky, stovky, tisíce...
Nejsou, jak víte, jen ti, kterým se podařilo zachránit. Proto se radujeme i z malých krůčků pozitivním směrem, nebo z toho, že se situace trpících, nehorší. Také z prostého lidského kontaktu s těmi, kteří přežívají, dožívají, umírají.
Mám, jako někteří z kolegů, podobnou zkušenost. Kdysi jsem na tom byl podobně, jako Vaše kamarádka, nebo lidé, které potkáváte na ulicích.
Přikládám motto organizace Magdaléna, která pracuje s uživateli návykových látek, jejich blízkými i širokou veřejností:
„Každý člověk je důležitý: někdo tím, kým je, jiný tím, jaký je a většina tím, kým se může stát."
Také naše programové prohlášení organizace SANANIM:
"Nechceme lhostejně míjet ty, kteří ztratili víru v sebe, druhé, lidskou existenci. Ty, kteří na své cestě životem hledali útočiště u drogy a poznali i její odvrácenou tvář, která se objevuje s neúprosnou logikou - tvář utrpení, bolesti, samoty, nesvobody, smrti.
Chceme podat pomocnou ruku všem, kteří na to čekají, kteří volají své SOS. A varovat ty, pro které je droga Symbolem magického neznáma romantické vzpoury, únikem z nepřátelské skutečnosti."
Bylo by smutné, kdybyste se nechala, při pochopitelném zklamání, zahltit nenávistí. Ublížila byste tím především sama sobě.
Přeji Vám vše dobré,
Amrit Sen.