Změna osobnosti pod vlivem pravidelného užívání marihuany
Daniel
Dobrý den,
ráda bych se zeptala, zda a jak dochází ke změně osobnosti, pokud někdo více než dva roky téměř denně užívá marihuanu (a asi 6 let tak 1x týdně), ale je schopný třeba na měsíc vysadit. Může tato látka u velmi úspěšných a inteligentních lidí vyvolat totální nezájem o cokoli, o rodinu, zájmy, práci, atd? V jaké míře vyvolává schizofrenní stavy, výčitky vůči ostatním? A jak lze dané osobě pomoci, pokud je přesvědčena, že ona sama je naprosto v pořádku a \"celý svět\" je proti ní a nechce si přiznat, že problém je právě někde uvnitř té dotyčné osoby?
Moc děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
odpověď na žádnou z vašich otázek není jednoduchá. Ke změně osobnosti docházet může, jaká je však přesná souvislost s užíváním marihuany, není jednoznačné. Stejně tak není jasné ani to, do jaké míry vyvolává schizofrenní stavy, výčitky vůči ostatním nebo apatii. Některé výzkumy naznačují určitou souvislost například pokud jde o schizofrenii, ale zdá se, že by marihuana mohla působit spíše jako prostředek, který urychlý nástup psychických problémů, které by se ale nejspíš objevily i bez užití. Odpovědi nejsou jednoduché, ani jednoznačné, případně jsou značně individuální. Nedokáži tedy na vaši otázku přesně odpovědět.
Jak pomoci člověku, který o pomoc nestojí? Věřím, že vztahy fungují jako soukolí. A tak, změníte-li něco ve svém přístupu vy, postupně se změna projeví v celém systému. Pokud jde o někoho blízkého, pak bych vám doporučila obrátit se na poradnu pro blízké uživatelů drog. Jednak tam budete moci podrobněji věc probrat a zorientujete se lépe v tom, jaké máte možnosti vy sama. Možná byste našla přesnější odpovědi na vaše otázky. Většina těchto poraden funguje zdarma. Stačí se dopředu objednat.
Kontakt na naši Poradnu pro rodiče přikládám níže.
Poradna pro rodiče
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Tel. +420 284 824 234
GSM: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
web zde
Pokud vám není Praha dobře dostupná, napište mi, odkud jste, pošlu vám kontakt na poradnu ve vašem okolí.
S pozdravem,
Gabrtiela Minařík.