alkoholik
sestra
Dobrý den. Rodiče mají velký dům, kde kromě nich, mé rodiny(muž a 2 děti), bydlí také můj bratr(38). Už více než 20 let jsou problémy s jeho pitím. Kromě svého zdraví ničí samozřejmě i ostatní. Rodiče se o něj \"starají\"- platí dluhy, uvaří, mamka poumývá krev od jeho častých úrazů hlavy, vypere pomočené oblečení, omlouvají ho, já jsem ta špatná co přehání. No a co, tak se zas ožral a padá...Vadí mi jak se o něj přehnaně starají, podle mě to jemu nepomůže. Samozřejmě vše co k tomu patří už u nás proběhlo. Exekutoři, dluhy pojišťovně, různé jiné dluhy a splátky, agresivita, kdysi i policie. Rodiče se vždy postarají. Bohužel před 14 lety přišli o mého druhého bratra(onkol. onemocnění), tak se teď víc zřejmě upínají na bratra, který je ničí, vysává .. Rodičům bude 70 let, mám na něj hrozný vztek na to jak je ničí i když oni to nepřiznají. Bratr je živnostník, stavební práce. Před pár měsíci těžký úraz nohy(silná opilost), operace, šrouby , dlouhá neschopnost práce, má půjčky, vše samozřejmě opět rodiče pomohli . Teď opět úraz, pád na hlavu v těžké opilosti( opět ho donesli kamarádi, téměř vždy není schopný chodit, ani mluvit). Druhý den, po vystřízlivění, stav jak po mrtvici, táhnul za sebou nohu , špatná ruka, špatná mluva, svěšený koutek..)Byl hospitalizován na neurologii a po veškerých testech, vyšetřeních, včetně CT, MR po propuštění diagnóza degenerace mozku a nerv. soustavy způsobená alkoholem. Doporučili mu rehabilitace. Myslí si (i moji rodiče),že je jen dočasně nemocný a po rhb zas bude jak dřív. Já si tedy nedovedu představit, že by pracoval na lešení, nebo řídil auto. Hlavně podle mého by se do smrti neměl dotknout alkoholu, což u něj určitě nehrozí. Chvíli bude sekat latinu a pak..je doma týden a je vidět, jak se nudí. Já s ním nekomunikuji, je na mě pak jen vulgární. Mám strach jak to u nás bude dál. Nechci aby v tom vyrůstaly mé děti, v tomhle prostředí. Uvažuji, že odejdeme do podnájmu. Moje otázky : Myslíte si, že s touhle diagnózou se to může po \"rozhýbání\" vrátit k normálu? Když bude dál pít, tak se to zřejmě zhorší, ne? Do léčení a rozmluvy s psychologem jsem se ho už před lety snažila s rodiči přemluvit, ale utekl ještě cestou k psychologovi, hlavně on přece léčení nepotřebuje.. Myslíte, že v tomhle stavu by ještě byla léčba účinná? Po asi 2týdnech na neurologii je stav trochu lepší, ale špatně chodí, špatně mluví, je mu těžko rozumět, špatná koordinace, stabilita. No v podstatě vypadá jako by byl opilý stále. Omlouvám se za obsáhlý text a děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
myslím, že situaci okolo svého bratra odhadujete velmi přesně, i když samozřejmě vycházím jen z Vašeho popisu a někdo rodiče nebo on by to asi viděli trochu jinak. V každém případě, okud začne znovu pít, může se jeho stav sice vrátit s velkým úsilím všech do jakéhosi "normálu" před úrazem, to ale příliš dobrý stav podle všeho nebyl. Podobné úrazy a karamboly se budou pravděpodobně spíše množit, budou čím dál častější a vážnější. Aby se něco opravdu změnilo, musel by přestat pít. K tomu by ale musel mít motivaci. Dokud mu rodiče poskytují veškerý servis, a to včetně vlídného slova a blízkých vztahů, pak pro něj zřejmě pozitiva alkoholu převažují nad negativy. Je ale bohužel fakt, že změnit k závislému postoj bývá velký problém pro každé rodiče, navíc pokud takto žijí už takovou dobu, jsou v jejich věku a s jejich zkušeností, je to pro ně skoro nadlidský úkol...